EN

5 let na Facebooku. Analyzovali jsme profily obchodních řetězců

Zveřejněno 25 03 2019

Kdo je na Facebooku denně, ten si kolikrát ani neuvědomujeme, co všechno se v posledních letech na populární sociální síti změnilo. Ale ono se toho za 5 let stalo opravdu hodně. Některé věci však uvidíme jen s odstupem času. V následujícím textu si ukážeme nejdůležitější události, statistiky a trendy. 

Počet fanoušků na Facebooku rozhodně nemusí být nejdůležitější ukazatel úspěchu, ale ve sledovaném segmentu se bez široké základny pravděpodobně neobejdete. A právě Lidl je v získávání fanoušků skutečný přeborník. Roste dlouhodobě a stabilně. V roce 2014 měl přibližně 175 tisíc fanoušků. Na konci roku 2018 už přes 670 tisíc. 

Lidl vykouzlil 20 tisíc fanoušků za 3 dny

Dlouhodobá strategie očividně funguje. Ale v souboru dat jsme objevili i jednu mimořádně zajímavou anomálii. Během 3 dnů si profil Lidlu připsal téměř 20 tisíc fanoušků! A to je i na Lidl extrémní číslo.

Co za tím stálo? Jeden jediný příspěvek z 10. října 2016. 

Ilustrační obrázek psů (navíc z fotobanky!), doplněný o žlutý proužek, na kterém bylo napsáno „1 nový fanoušek = 1 plná miska“. Nechyběl ani krátký text, ve kterém správci Lidlu vyvolali dojem naléhavosti časovým omezením události. Ukázkové cílení na emoce podtrhoval i fakt, že krmivo mělo putovat do útulků, kde by nasytilo hladová psí bříška.

A lidé se mohli doslova přetrhnout. Je to nejúspěšnější příspěvek v počtu sdílení za sledovaných 5 let. A to výrazně. Lidé ho sdíleli celkem 67 314krát. Pro lepší představu uvedeme i počet sdílení druhého nejúspěšnějšího příspěvku – 12 619.

Je zajímavé, že příspěvek žije svým vlastním životem až do dnešního dne. Liky, komentáře i sdílení neustále rostou. Ke dnešnímu dni je celkový počet sdílení téměř 157 tisíc. Kde se číslo zastaví? Proč i dnes, po více než dvou letech, lidé stále reagují? Sociální sítě jsou zkrátka plné překvapení.

Byl to výjimečně úspěšný příspěvek, který vzbudil zájem fanouškovské základny. O to víc nás udivuje, že podobnou akci nikdo nezopakoval. Má to nějaké racionální vysvětlení, nebo o nevídaném úspěchu prostě nikdo nevěděl? Konec konců. Ne všichni analyzují data jako my v Sinteře.

Bystří čtenáři si všimnou, že v grafu je ještě jeden výraznější přírůstek fanoušků. A pyšnit se ním může Albert. V daném období se však na facebookovém profilu Albertu neodehrálo nic zvláštního. Proto neobvyklý nárůst přisuzujeme akvizici, při které v roce 2016 pod společnost Ahold přešly obchody Spar. Logicky muselo po nejdůležitějších krocích následovat i sloučení profilů na sociální síti.

Nekonečný růst reakcí na Facebooku vystřídal propad. Skončil rokem 2018 zlatý věk? 

Když se dnes ohlédneme do roku 2014, čísla se nám budou zdát směšná. Nejúspěšnější příspěvek roku získal celkem 6 tisíc reakcí (součet liků, komentářů a sdílení). A TOP 1000 příspěvků dohromady získalo lehce přes 300 tisíc reakcí. Od té doby počet reakcí meziročně rostl minimálně o 100 %. 

Změna nastala v roce 2018. Oproti roku 2017 došlo k poklesu. Docela znatelnému. Z našeho grafu je vidět, že …Součet reakcí u TOP 1000 článků byl o více než 500 tisíc nižší. Podobně na tom byl i součet reakcí u TOP 10 článků, který meziročně klesl o téměř 40 tisíc. 

Co zatím stojí? Pravděpodobně hned několik faktorů. Facebook změnil algoritmus zobrazování příspěvků v newsfeedu uživatelů (jak o tom psali například Socialbakers). Správci profilů obchodních řetězců zaplavili Facebook neskutečným množstvím soutěží. Mohlo dojít i k momentálnímu vyčerpání potenciálu platformy. Anebo to lidi prostě už přestalo bavit.

Obsahu dominují soutěže 

Během sledovaných 5 let se nápadně proměnily úspěšné příspěvky na Facebooku. Ještě v roce 2014 se mezi TOP 10 příspěvků v počtu reakcí umístily pouze 2 soutěže. Postupně se počet soutěží zvyšoval. A dnes je problém najít jiný úspěšný příspěvek, který by nespadal do kategoriesoutěže. 

V roce 2018 se mezi TOP 50 příspěvků podle reakcí dostalo dokonce 45 soutěží! A je zajímavé, že 44 z nich uspořádal profil Lidlu. A ještě pozoruhodnější je, že v TOP 50 se objevil jen 1 příspěvek, který nepatřil Lidlu. Přitom v minulých letech se na předních místech umísťovaly i příspěvky Billy, Penny, Tesca, Kauflandu a v menší míře i dalších profilů obchodních řetězců.

Je evidentní, že soutěže fungují. Ale nic se nemá přehánět. Zatím tento model fungoval, ale pokles počtu reakcí v roce 2018 by měl být pomyslným zdviženým prstem.

Mění se i styl komunikace

V počátku sledovaného období byla vidět snaha o „lidštější“ přístup ke komunikaci ze strany obchodních řetězců. Nezřídka na začátku příspěvku nechybělo oslovení (například: „Milí fanoušci.“). Sdělení nebylo tak přímočaré a direktivní. A Caps Lock správci facebookových profilů používali jen sporadicky.

Dnes je situace, minimálně u nejúspěšnějších příspěvků, diametrálně odlišná. Nejvýrazněji se proměnila komunikace u řetězce Lidl. Situaci nejlépe reflektují soutěžní příspěvky. První slova příspěvku začínají zpravidla takto: „VYHRAJTE, NEPROPÁSNĚTE, TIPNĚTE, ZÍSKEJTE, TOLIK DOBROT atd.“ Kapitálkami správci profilů píšou i další důležité části sdělení. A v příspěvcích také zmiňují, jaká lákavá výhra čeká na nadšené soutěžící. Zkrátka. Žádné zdlouhavé chození kolem horké kaše.

U ostatních profilů obchodních společností není proměna tak markantní, ale i v jejich příspěvcích je vidět, že komunikace je přímočařejší a direktivnější. Evidentní je i snaha zaujmout prvními slovy příspěvku. 

Vzestupy i stagnace. Kdo si v pětiletce vedl nejlépe?

Ve sledovaném období ve většině kritérií kraloval Lidl. Daří se mu dlouhodobě a bez větších fluktuací. Je však trochu zvláštní, že Kaufland, který patří stejnému vlastníkovi, za Lidlem na Facebooku výrazně zaostává. Musíme však dodat, že v porovnání s konkurenčními profily se daří velmi dobře i Kauflandu.

Některé profily rostou pomaleji, ale stabilně. Jiným se dařilo v určitém období, ale potom jejich sprint za lepšími výsledky pomalu zvolnil a nadějné profily se opět propadly do průměru. 

Od poloviny roku 2018 se na svou cestu k lepším pozicím vydal i Penny Market. Od léta se mu prokazatelně začíná dařit. V počtech fanoušků přeskočil Albert a dotahuje se na Billu. Daří se mu i v dalších ukazatelích. A trend potvrzují i nejnovější data z ledna a února 2019. 

Zařadí se Penny Market do silné trojice, nebo mu dojde dech? Uvidíme…

 

Poznámka k analýze:

Do zkoumaného souboru jsme zařadili FB profily: Lidl Česká republika, Tesco Česko, Kaufland Česká republika, Billa CZ, Penny Market Česká republika, Albert ČR, Makro ČR, Globus Česko

Analyzovali jsme období od 1. 1. 2014 do 31. 12. 2018
 

Další novinky

 novinka - sintera.cz

Jak dělá kariérní Facebook Magna Liberec? Dobře. Za rok firmě přibylo 24 % fanoušků

celá zpráva
 novinka - sintera.cz

Alza jde proti proudu. Zveřejňuje mnohem víc obsahu na LinkedInu než na kariérním Facebooku

celá zpráva
 novinka - sintera.cz

Energetický obr ČEZ na Facebooku a na LinkedInu. Co nás zaujalo?

celá zpráva
 novinka - sintera.cz

Co se schovává za tvrdými daty? Česká pošta na Facebooku a LinkedInu

celá zpráva