Zveřejněno 19.08.2020
„Sociální sítě jsou k ničemu. Sekretářka založila firemní účet už před měsícem, ale zatím nám to nic nepřineslo.“ Připadá vám to povědomé? Není se čemu divit. Sice se píše rok 2020, společnosti už vědí, že sociální sítě hrají čím dál důležitější roli, ale stále se v nich moc neorientují. Přitom je to obrovská škoda.
I malé společnosti mohou být na sociálních sítích pořádně vidět. Hlavní roli nehraje rozpočet. Mnohem důležitější je správná strategie.
Přečtěte si o častých chybách a posuňte firemní profily zas o kousek dál.
1. Nekonzistentní vedení firemního profilu
Správa sociálních sítí není sprint. Je to běh na dlouho trať. Možná dokonce maraton. Nezkušení správci často založí profil a hned během prvního týdne nadšeně zveřejní několik příspěvků. To je v pořádku. Horší je, že se potom odmlčí. Důvodů může být celá řada:
Nezasvěcení lidé si myslí, že vedení profilu na sociální síti je hračka. Není to tak ale úplně pravda. Jestli chcete být úspěšní, musíte fanouškům pravidelně dávkovat různorodý obsah, který je bude bavit, informovat a zároveň pomůže vaší společnosti.
Jak toho dosáhnout?
Odborníci na sociální sítě si obvykle nejdříve udělají poctivou přípravu. Zjistí, pro koho vlastně píšou. Podle toho zvolí konkrétní sociální síť. Prozkoumají, jak se na sociálních sítích prezentuje konkurence. Zhodnotí možnosti tvorby obsahu. A následně začnou hledat vhodná témata ke zpracování. Připraví si obsahové plány, manuály a šablony (grafické i textové).
Vedení sociálních sítí se neobejde ani bez analytiky. S naším analytickým nástrojem - SINTERA Reportem - budete snadno:
- Monitorovat konkurenci na sociálních sítích (LinkedIn, Facebook, Instagram)
- Přicházet s novými nápady na příspěvky
- Optimalizovat obsahové strategie
- Reportovat o firemních výsledcích na sociálních sítích (v kontextu dalších firem z oboru/regionu)
- Chápat krátkodobé i dlouhodobé trendy
Pozorní uživatelé se navíc dozví celou řadu dalších informací, ke kterým se jinou cestou nedostanou.
Potom se pustí do práce. Tvoří efektivně, protože už vědí, jaká témata mají zpracovávat. A kdy budou mít příspěvky u cílové skupiny největší úspěch.
A hlavně. Firemní prezentace na sociálních sítích bude konzistentní.
2. Neznají všechna pravidla a možnosti sociální sítě
Některé přešlapy vám sníží dosah příspěvků, další vás budou stát dobrou pověst a jiné mohou dokonce vést až ke zrušení účtu na sociální síti.
Orientovat se ve všech novinkách, pravidlech a trendech je složité. A to dokonce i pro zkušené odborníky, kteří mají patřičné vzdělání a na sociálních sítích tráví většinu pracovní doby.
Co potom mají dělat menší společnosti, kde sociální sítě vede většinou někdo, kdo má ve firmě ještě další povinnosti?
Možností je několik.
Buď mít externího konzultanta/mentora, na kterého se může správce sociální sítě kdykoliv obrátit. Pravidelně navštěvovat odborné kurzy. Nebo zvolit neplacenou alternativu. Sledovat na příslušné sociální síti inspirativní profily, na kterých sdílí informace o fungování sociálních sítích.
V Sinteře monitorujeme 3 500+ firemních CZ/SK LinkedIn stránek, 4 000+ firemních stránek na Facebooku a 600+ influencerů na Instagramu. Průběžně také sledujeme zahraniční studie, odborné články (Search Engine Journal, Social Media Today, Socialbakers, Sprout Social, Hubspot, Mediář atd.) a praktické tipy od profesionálů přímo na sociálních sítích. Ze všech informací vybíráme to nejzajímavější a sdílíme to s vámi na sociálních sítích. Proč? Přece, abyste věděli, co na sociálních sítích funguje.
Budete potom vědět, že i v roce 2020 se vyplatí používat skupiny na Facebooku. Naproti tomu. Běžné FB příspěvky bez placené reklamy moc velký dosah mít nebudou. A že soutěže na Facebooku sice mají obrovský potenciál, ale můžete si nimi zadělat také na pořádné problémy.
Neunikne vám ani nic z LinkedInu. Budete umět zvát uživatele sociální sítě ke sledování firemní stránky a tím bezplatně rozšíříte povědomí o vaší společnosti. Dozvíte se také, kdy je na LinkedInu nejvýhodnější zveřejnit firemní příspěvek, aby si ho přečetlo co nejvíce lidí.
Určitě se dozvíte i důležité informace o Instagramu a dalších sociálních sítích.
3. Nereagují na komentáře
Jen si to představte. Přijdete do obchodu. Pozdravíte prodavače. Zeptáte se, jestli mají boty velikosti XY a on mlčí. Dál si stojí u pultu a dělá, že neexistujete.
Přišli byste do takového obchodu i příště? Pravděpodobně ne.
Podobné to je i v on-line prostoru. Lidé očekávají, že dostanou odpověď. Musíte si uvědomit, že sociální sítě se dají do určité míry vnímat jako rozšíření zákaznického servisu. Tak se snažte, ať jsou vaši fanoušci/followeři spokojení. Pouze tak bude mít vaše přítomnost na sociálních sítích smysl.
Buďte pro své zákazníky vstřícnou společností, na kterou se mohou kdykoliv obrátit. Oni vám to vrátí.
Stále se najdou lidé, kteří berou komentáře pod příspěvkem jako přítěž. Musí odpovídat. Vymyslet něco smysluplného. Stojí to čas a firmě to většinou přeci nijak nepomůže. CHYBA! Buďte rádi, když se někdo rozhodne okomentovat váš post na sociálních sítích. Příspěvek bude mít větší dosah. Otevírá se také možnost pro vytvoření vztahu se zákazníky a následné vybudování komunity.
A co když se pod příspěvkem objeví negativní komentář?
Rozhodně nemazat. Mnohem lépe uděláte, když se několikrát zhluboka nadechnete, vydechnete a… Nastavíte vlídnou tvář.
Omluvte se. Vysvětlete. Nabídněte alternativu. Případně. Poděkujte za podnět ke zlepšení.
Možná to na naštvaného uživatele nezabere, ale ostatní uvidí vaši snahu.
4. Neulehčují si práci volně dostupnými nástroji
Je super mít k ruce grafika. V menší firmě si ale s vizuálem na sociální sítě musíte většinou poradit sami. Přesně z toho důvodu můžeme na internetu vidět přehlídku bizarních obrázků, které firmám nedělají moc dobrá jména.
Přitom existuje elegantní řešení. Canva. Je to jednoduchý on-line nástroj na úpravu grafiky, se kterým i naprostý laik dokáže doslova zázraky. Součástí základní neplacené verze je celá řada šablon. V podstatě stačí jen přidat text, nahrát vlastní obrázek nebo udělat drobnou úpravu a máte vizuál, za který se nemusíte stydět.
Určitě se také vyplatí občas nakouknout do volně přístupných bank s obrázky. Doporučit můžeme například pixabay, pexels nebo rawpixel. Po chvilce hledání v nich najdete obrázky a fotky, které podpoří vaší firemní prezentaci.
Kdo si chce s grafikou víc pohrát, určitě ocení i další on-line nástroje. Například v lunapicu během pár vteřin odstraníte pozadí z obrázku/fotky. Zvládne ale i celou řadu dalších úprav. A kdybyste potřebovali další funkce, zkuste pixlr.
Dalším užitečným pomocníkem je plánovač příspěvků. Facebook má sice funkci „naplánovat příspěvek“ přímo ve svém rozhraní. Není to ale pravidlem u všech sociálních sítí. Například u LinkedInu tahle možnost chybí.
Jak to vypadá v realitě? Špatně. Na připravený post musíte neustále myslet. Potom na něho stejně zapomenete a ve výsledku ho zveřejníte v čas, který není úplně ideální, protože cílová skupina už (nebo ještě) není na sociální.
Existuje celá řada placených řešení. Kontentino, Hootsuite nebo třeba Loomly. Většinu nástrojů si můžete na určitou dobu vyzkoušet zdarma. Po skončení zkušební verze ale už budete muset platit. A pro menší společnosti to nejsou částky úplně malé.
Pokud se staráte pouze o jeden profil, máme pro vás tip. Buffer sice na svém webu oficiálně nenabízí žádné bezplatné řešení. Nicméně. Když si založíte účet, přidáte pouze jeden profil, můžete vesele plánovat i po uplynutí zkušební verze. Zadarmo.
A podobných nástrojů, které vám ulehčí práci se sociálními sítěmi je ještě mnohem více. Tak se netrapte, když nemusíte.
Testujte, analyzujte a postupně se zlepšujte
Do televize, rádia i novin se dostanou pouze velcí hráči, protože čas v těchto tradičních médiích stojí opravdu hodně peněz. Sociální sítě mají obrovskou výhodu. Může na nich uspět doslova každý. Dokonce i s relativně malým rozpočtem. Stačí vybrat vhodnou sociální síť. Znát dobře cílovou skupinu. Vymyslet správnou strategii.
A hlavně.
Být vytrvalý.
Možná to ze začátku nebude lehké. Postupně se to ale bude zlepšovat. Bude růst vaše fanouškovská základna. Budete vědět, o čem psát. Co budí zájem vašich klientů. A jakým tématům se radši obloukem vyhnout, protože vyvolá pouze negativní emoce.
Žijeme v době, kdy i jedinci mohou mít na sociálních sítích větší slovo než velké společnosti. Využijte této příležitosti a buďte na sociálních sítích pořádně vidět.
Social Media