EN

Novinky >> Social Media

Začněte na LinkedInu budovat síť kontaktů - efektivně a s přesnou vizí

Zveřejněno 23.07.2020

Pomocí LinkedInu se relativně snadno dostanete k lidem, které byste jinou formou oslovovali velice obtížně. Nemusíte se navíc „proboxovávat“ přes recepční, spojovatelky, asistentky a další prostředníky. Naučte se naplno využívat možnosti, jaké LinkedIn nabízí, potom už budete mít relevantní kontakty doslova na dosah ruky. Dokonce i s bezplatnou verzí.

Stačí pár kliknutí a už máte ve své síti nového člověka. Nic složitého. Pokud se budete této činnosti aktivně věnovat, můžete mít na osobním LinkedIn profilu během několika dnů klidně 5 000 spojení.

Je ale na místě otázka: „Co z toho?“

Množství spojení rozhodně není to hlavní, o co byste měli usilovat. Mnohem důležitější je relevance a vybudování pozice profesionála ve svém oboru. Pouze ta správná spojení a vzájemné vztahy s ostatními uživateli promění váš LinkedIn profil v důležitý zdroj informací, kontaktů a zakázek.

Kdo vám pomůže v dosažení cílů? Využijte naplno přednosti sociální sítě

LinkedIn má oproti ostatním sociálním sítím obrovskou výhodu. Vyhledávání lidí podle oboru, pracovní pozice, lokality a dalších parametrů.

Proto si ze všeho nejdříve musíte určit, kdo je pro vás důležitý. Pravděpodobně to nebude jen jedna skupina lidí, bude jich trochu více.

Obvykle jsou uživatelé LinkedInu v kontaktu s odborníky ve svém oboru, aby se dál vzdělávali, viděli přístup ostatních a zachytávali nové trendy. Další skupinou určitě budou potenciální zákazníci. Tady si musíte uvědomit, že někdo sice může mít zájem o váš produkt/službu, ale nemusí mít rozhodovací pravomoci. Pro lidi, kteří nehledají zakázky, ale práci, budou nejspíše zajímaví i personalisté a headhunteři.  

Čím budete mít více informací o lidech, které chcete oslovit (a to nejenom prostřednictvím LinkedInu), tím budete v plnění cílů úspěšnější.

Nastavte si ve vyhledávání správné filtry

Teď už víte, s kým a proč se chcete na LinkedInu propojit, takže můžete začít aktivně hledat. Pojďme na to. Pěkně krok za krokem.

Klikněte do vyhledávacího pole a zvolte položku „Lidé“.

Po tomhle kroku se vám zobrazí lišta, na které vyberete, že chcete použít všechny filtry.

Dál už stačí jediné kliknutí a filtry se před vámi zobrazí v celé své kráse. Některé položky můžete zaškrtnout, ale většinou budete muset konkrétní požadavek spíš vepsat do příslušného vyhledávacího pole.

Pro názornou ukázku jsme ve filtru vybrali pouze dva požadavky.

  1.  Lokalita - okres Ústí nad Orlicí
  2.  Obor - Personalistika a nábor pracovníků

Výsledky vyhledávání si prohlédněte v obrázku.

Po několika sekundách „práce“ máme před sebou seznam 28 lidí, kteří podle LinkedInu odpovídají našim požadavků. Někteří nám vyhovují už na první pohled, takže je klidně oslovíme s nabídkou k propojení prostřednictvím tlačítka „navázat spojení“. Když si nejsme jistí, není nic snazšího než kliknout na fotku nebo jméno a prohlédnout si podrobněji jejich profil.

TIP: Nebojte se žádat o spojení lidi, které neznáte. Není to nic divného. Naopak. Na LinkedInu je to běžná praxe. Záleží pouze na relevanci. Pokud si uživatel bude myslet, že mu propojení s vámi něco přinese, určitě vaši nabídku rád přijme. Šanci na propojení zvýšíte, když k žádosti přidáte několik slov o sobě, nebo ve zkratce vysvětlíte, proč chcete navázat spojení. Máte na to celkem 300 znaků. Ale pozor! Určitě v první zprávě neprodávejte. Působili byste jako neseriózní podomní prodejci.

I když uživatel do filtru zadá stejné parametry, výsledky vyhledávání bude mít každý člověk odlišné. Záleží totiž na struktuře vaší aktuální sítě kontaktů. V bezplatné verzi LinkedInu se vám zobrazí pouze lidé, se kterými už jste ve spojení (1. level conections) a uživatelé, kteří patří do sítě kontaktů vašich spojení (2. level conections).

Co to znamená?

Pokud máte zatím málo spojení, nebude tahle technika moc efektivní. S rostoucím počtem navázaných kontaktů se budou postupně zlepšovat i vaše možnosti hledání.

Zaměřte se na konkrétní firmy

Prostřednictvím LinkedInu se můžete také podívat, kdo pracuje v konkrétní firmě. Buď si firmu zaškrtnete přímo ve filtru vyhledávání, jak jsme o tom psali o pár řádků výše, nebo si najdete firemní LinkedIn profil, odkud se jediným kliknutím dostanete přímo na seznam zaměstnanců.

Jednoduše se tak dozvíte, kdo ve firmě pracuje, jakou zastává pozici a další informace, které o sobě zaměstnanci na sociální síti uvádí.

Stačí projít seznam lidí, vytipovat, kdo se vám bude hodit a poslat žádost o propojení. Nic složitého.

Obrovskou výhodou této techniky je, že se vám zobrazí všichni lidé, kteří na LinkedInu uvedli, že ve firmě pracují.

To znamená, že při hledání tímto způsobem nejste limitovaní velikostí vaší současné sítě kontaktů. Zobrazí se vám lidé na úrovni 1. level connections, 2. level connections i 3. level connections.

Propojte se pomocí LinkedIn skupin s lidmi, kteří se zajímají o určitou oblast

Skupiny na LinkedInu bývají často opomínané, protože zatím nemají tak velké využití jako skupiny na Facebooku. To ale neznamená, že byste z nich nemohli udělat skvělý zdroj nových kontaktů. Přestože v Česku zatím existuje jen několik skupin, ve kterých to v rámci možností „žije“, najdete v nich klidně i stovky lidí, kteří se aktivně zajímají o určitou oblast.

Jak toho využít?

Nejdříve musíte zapátrat ve všech zákoutích LinkedInu a vytipovat skupiny, které jsou pro vás relevantní.

Podle čeho hledat? Stačí do políčka zadat klíčové slovo - například marketing a doplnit ho třeba o zkratku „cz“, aby LinkedIn věděl, že nehledáte mezinárodní skupiny, ale zaměřujete se hlavně na prostředí České republiky.

Výsledky vyhledávání budou vypadat přibližně takto.

Pokud se vám nějaká skupina zalíbí, klikněte na ni. Během chvilky se vám zobrazí úvodní stránka se základními informacemi a přibližně uprostřed najdete také modré tlačítko „žádost o připojení“. Potom už jen musíte počkat, až vám vlastník nebo administrátor skupiny žádost potvrdí.

Podání žádosti je velice intuitivní, takže to hravě zvládnete i bez instruktážního obrázku.

Jakmile se stanete členem, získáte možnost si prohlédnout ostatní lidí ve skupině.

Opět to má výhodu, že se vám zobrazí VŠICHNI členové skupiny, takže nejste omezení velikostí vaší sítě kontaktů. Zkrátka. Vstupem do skupiny se před vámi otevře příležitost propojit se s desítkami, stovkami a v některých případech dokonce i tisíci LinkedIn uživateli, které spojuje zájem o konkrétní oblast. Většinou to jsou navíc lidé, kteří aktivně hledají, jak se v problematice neustále zlepšovat. Patří mezi ně lídři v oboru. Snaživí specialisté udržující si přehled. Ale i začínající junioři s chutí měnit zavedené pořádky.

A povězte sami. Kdo by nechtěl být s takovými lidmi v kontaktu?

Drobnou vadou na kráse je fakt, že nemůžete poslat pozvánku ke spojení hned ze seznamu členů. Musíte nejdříve navštívit profil konkrétního člověka a odsud zažádat o propojení. Ale ruku na srdce. Ve skutečnosti to není žádná komplikace. Aspoň si můžete o člověku udělat přesnější obrázek na základě všech informací, které o sobě na LinkedInu sdílí.

Nezapomínejte, že si tvoříte relevantní síť spojení, která vám bude dlouhodobě přinášet cenné informace, kontakty na důležité lidi i lukrativní zakázky, takže se určitě vyplatí si pořádně prohlédnout profily lidí, se kterými chcete navázat kontakt.

TIP: Potřebujete napsat zprávu někomu, koho na LinkedInu nemáte ve své síti kontaktů? S bezplatným účtem to standardně není možné, naštěstí ale existuje trik, díky kterému to hravě zvládnete i bez prémiového účtu. V rámci LinkedIn skupiny máte totiž možnost posílat zprávy komukoliv. A to dokonce bez omezení počtu znaků ve zprávě. Šikovné, co říkáte?

Zkuste, jaká spojení pro vás vybral LinkedIn algoritmus

Existuje i celá řada dalších způsobů, jak na LinkedInu najít vhodné lidi k propojení. Neděláme si iluze, že bychom popsali všechny. Můžete si například zobrazit uživatele, kteří jsou ve spojení s člověkem z vaší sítě kontaktů.

Pokud zatím nevíte, s kým přesně se chcete na LinkedInu propojit, nebo se vám jen nelíbí popisované způsoby vyhledávání kontaktů, můžete se vydat jinou cestou. Svěřit své „štěstí“ do rukou LinkedInu. Přesněji řečeno. Nechat se vést jeho algoritmem.

Stačí v horní navigaci kliknout na položku síť (viz obrázek) a potom už jen vesele scrollovat.

LinkedIn vám bude doporučovat lidi podle různých parametrů. Nabídne vám například uživatele:

  • ze stejné lokality
  • se shodnou školou
  • z oboru
  • zaměstnání
  • a další

Relevanci doporučených uživatelů ke spojení zvýšíte, když LinkedInu dovolíte nahlédnout do kontaktů vaší e-mailové schránky.

Pište, reagujte, komentujte. Lidé vás začnou žádat o spojení sami od sebe

Aktivní získávání nových kontaktů je pouze jedna strana mince. Ta druhá, a mnohem důležitější, je dlouhodobé a konzistentní vystupování na sociální síti. Pokud si do sítě spojení přidáte tisíce lidí, ale budete pouze pasivně „sedět v koutě“, úspěchu se nedočkáte.

Na LinkedInu, podobně jako na dalších sociálních sítích, je klíčem k úspěchu aktivní působení. Prostřednictvím vlastních příspěvků lidem ukážete vaši odbornost, pohled na svět a přístup k práci. Neméně důležité je také komentování příspěvků ostatních uživatelů nebo aspoň vyjádření (ne)souhlasu pomocí reakcí. Při navazování dalších obchodních příležitostí vám zase hodně pomohou doporučení od ostatních uživatelů.

TIP: Zvažte, jestli neposlat pozvánku k propojení lidem, kteří reagovali na vaše příspěvky, články a komentáře. Už jste je zaujali a byla by škoda s nimi nebýt dál v kontaktu. Pravděpodobně se jim budou líbit i vaše další aktivity na LinkedInu.

Rázem už pro uživatele LinkedInu nebudete pouze anonymní člověk. Budete odborník na danou problematiku, který pracuje určitým způsobem, takže lidé už budou vědět, co od spolupráce s vámi zhruba očekávat.  

Právě v budování osobního brandu a „ohřívání studených kontaktů“ je obrovská síla LinkedInu. Výsledky sice nepřijdou hned, ale v dlouhodobém horizontu si razantně zvýšíte efektivitu akvizičních telefonátů a schůzek. Postupně vám také na LinkedInu začne chodit více a více nabídek ke spojení. A kdo ví. Třeba i nabídek ke spolupráci. Není náhoda, že pro mnohé segmenty je LinkedIn hlavním zdrojem leadů.

 

Další novinky

 novinka - sintera.cz

Social Media

4 body, ve kterých (menší) společnosti na sociálních sítích chybují

celá zpráva
 novinka - sintera.cz

Social Media

Začněte na LinkedInu budovat síť kontaktů - efektivně a s přesnou vizí

celá zpráva
 novinka - sintera.cz

Social Media

Nejlepší časy pro zveřejňování firemních LinkedIn příspěvků. Analyzovali jsme 9 685 postů

celá zpráva
 novinka - sintera.cz

Social Media

Komplexní data o CZ/SK influencerech na Instagramu - květen 2020

celá zpráva