Zveřejněno 26.06.2020
O influencerech se v posledních letech hodně mluví, ale volně dostupných dat na internetu moc není. Přesně z toho důvodu jsme dali nedávno dohromady žebříček 500+ nejsledovanějších CZ/SK influencerů na Instagramu. Teď přinášíme další informace, které vám pomohou se lépe zorientovat na české a slovenské instagramové scéně.
Správně nastavená spolupráce s instagramery přinese firmě slušné výsledky za rozumné peníze. Pokud ale nevíte, jak to na Instagramu chodí, může se spolupráce velice snadno změnit v noční můru.
Přestože se neúspěchy často svádí na instagramery, většinou za ně mohou zástupci firem. Právě oni musí vybrat vhodného instagramera/instagramerku ke spolupráci. Definovat relevantní cíle. A nastavit (srozumitelná) pravidla obchodního partnerství.
Nespoléhejte se pouze na intuici, když máte k dispozici data.
Kdy influenceři zveřejňují posty na Instagramu?
Čeští a slovenští influenceři zveřejňují většinu instagramových příspěvků v čase od 15 do 18 hodin. Pozoruhodné je, že nejvíce postů připadá na neděli (1 125). Naopak. Pondělí, úterý, středa a čtvrtek je z hlediska množství příspěvků slabší.
Tahle statistika sama o sobě nic moc neříká. Je důležité ji vnímat ve více souvislostech. Minimálně však s tabulkou níže.
Kdy se instagramové posty influencerů těší největší pozornosti?
Je vidět, že lidé se na Instagram nejvíce koukají ve volném čase. Buď po práci, nebo o víkendu. Dopoledne, později večer ani v noci už moc aktivní nejsou.
Nejvíce liků a komentářů získávají příspěvky od 15 do 18 hodin, což odpovídá publikačním plánům influencerů. Evidentně moc dobře vědí, kdy na ně mají lidé z jejich cílových skupin chuť a čas.
Pokud vám někdo tvrdí, že sociální sítě jsou v podstatě stejné, doporučujeme porovnat si nejlepší časy pro zveřejňování příspěvků. Rychle se dozvíte, že základní principy fungování sice podobné jsou, ale v několika zásadních detailech se od sebe sociální sítě výrazně liší. Záleží totiž na důvodech používání sociální sítě, na obsahu a v neposlední řadě na uživatelích.
Abychom nemluvili do větru, uvedeme pár čísel z LinkedInu. Firemní příspěvky mají na profesní sociální síti největší ohlas v pondělí kolem 10. hodiny, ve středu v 7 hodin, ve čtvrtek okolo 13. hodiny.
Vidíte ten rozdíl?
Bez relevantních dat přicházíte o pozornost. Nerozhodujte se pouze na základě pocitu, když máte k dispozici informace, které vám pomohou vytěžit ze sociálních sítí maximum.
12 příspěvků měsíčně
Největší „spamerkou“ byla v květnu 2020 Tatiana Žideková, která do světa Instagramu vypustila hned 91 postů, což znamená téměř 3 příspěvky denně. Většina influencerů ale takto aktivní není.
Je dobré mít na paměti, že vysoká frekvence příspěvků nemusí nutně vést k vysněným cílům. Například oblíbený @erikmeldik, který si vybudoval osobní značku především projektem ViralBrothers, zveřejnil v květnu na Instagramu pouze 8 postů, a přesto se mu daří velice dobře.
V průměru pak novodobé celebrity na Instagramu zveřejňují 12 příspěvků měsíčně.
Počet příspěvků ale není v konečném důsledku až zas tak zásadní. Mnohem důležitější je kontinuálnost a dlouhodobá strategie.
Jak si ověřit, že vám influenceři o svém vystupování na Instagramu říkají pravdu? Nakoukněte do SINTERA Reportu. V našem analytickém nástroji najdete komplexní a aktuální informace o influencerech na české a slovenské scéně. Přehledně. A na jednom místě. Dozvíte se, jak jednotlivci přistupují k vedení instagramových profilů. Jak se jim daří v porovnání s ostatními. Budete mít také informace o současných i dlouhodobých trendech.
Než se rozhodnete navázat obchodní vztah s některým z instagramerů (nebo instagramerek, abychom byli korektní), určitě si dohledejte, kdo další s daným člověkem spolupracuje. Ve většině případů influenceři spolupracují s více subjekty, proto si dejte pozor, aby nepropagovali nežádoucí/konfliktní službu, produkt nebo firmu. Celá spolupráce by mohla být ve výsledku kontraproduktivní a poškodit vaši firmu.
Nejvíce followerů získala Monika Bagárová
Během května 2020 přibylo CZ/SK influencerům v průměru 1,39 % sledujících. Nejvíce se dařilo Monice Bagárové, které v daném období stoupl počet followerů o více než 130 000.
Přírůstky followerů často odráží události z reálného světa. Například Monice Bagárové se nedávno narodila holčička. Mateřství populární zpěvačce svědčí. Na instagramovém profilu jenom září, a proto ji v poslední době začíná sledovat stále více lidí
Výrazný podíl na oblíbenosti Moniky Bagárové měla určitě i role porotkyně v hojně sledované reality show Česko Slovenská SuperStar 2020. Na vlně zájmu o pěveckou soutěž se svezl také Pavol Habera, kterému na Instagramu během května přibylo přes 37 000 followerů.
Není to tedy pouze o příspěvcích na sociální síti. Růst followerů ovlivňuje celá řada dalších faktorů.
Míň followerů nemusí být na škodu. Hlavní je relevance
Je dobré mít přehled, kolik mají influenceři followerů. Komu se aktuálně daří oslovovat další lidi. A kdo vliv na Instagramu postupně ztrácí.
Na druhou stranu. Neznamená to, že spolupráce s influencerem, který má méně followerů bude špatná. Naopak. Pokud zapadne do vaší marketingové strategie, může být velice efektivní. Dokonce více než s internetovou celebritou, kterou sledují statisíce lidí. Spolupráce bude totiž v takovém případě pravděpodobně levnější. Při vhodném výběru influencera může být obsah zároveň lépe zacílený na lidi, které bude váš produkt, služba nebo firma skutečně zajímat.
Influceři se většinou zaměřují na jednu (nebo několik) oblastí. A tím kolem svého Instagram profilu budují komunitu lidí s určitým zájmem.
Často se věnují například cestování, jídlu, životnímu stylu, sportu, fotografování, knihám, zvířatům, veganství, módě, mateřství, umění, technologiím, hraní počítačových her nebo prankům a dalším rozmanitým tématům.
Instagram používá čtvrtina lidí v Česku
Celosvětově má Instagram přes 1 miliardu uživatelů. Oblíbený je i v České republice, kde ho používá přibližně 2 619 000 lidí. Potenciál sociální sítě navíc stále roste. S každou další aktualizací nabízí nové možnosti, jak pomocí influencerů efektivně propagovat a prodávat.
V Česku je stále nejpopulárnější sociální sítí Facebook, ale to neznamená, že ostatní sociální sítě nemají co nabídnout. Každá má své silné i slabé stránky.
Kupříkladu Instagram se perfektně hodí hlavně pro vizuální sdělení. Ale to asi moc dobře víte, když si čtete tento článek. Proto místo slov obecnějšího charakteru přidáme radši několik užitečných statistik. Podle Search Engine Journal využívá Instagram 81 % lidí k prohlídce nového produktu nebo služby. Stejný zdroj také uvádí, že 58 % uživatelů si myslí, že Instagram je vhodným místem k interakci se značkou.
Na LinkedInu pro změnu najdete hodně lidí s rozhodovacími pravomocemi. Nemusíte se prodírat přes sekretářky a asistenty. Stačí prostřednictvím užitečného obsahu zaujmout správné lidi a cesta k byznysu se před vámi otevře doslova dokořán.
Facebook sice nemá moc velký organický dosah příspěvků, ale nabízí pro změnu perfektní cílení reklam a další výhody, které šikovný marketér promění v požadované výsledky.
A co všechny tři sítě spojuje? Můžete je analyzovat pomocí našeho nástroje - SINTERA Reportu.
Ale zpátky k Instagramu.
Složení uživatelů Instagramu. Není to síť pouze pro mladé
Často se říká, že Instagram je sociální síť pro mladé. Není to ale úplně tak pravda. Stačí se podívat na čísla. V Česku je přibližně 700 tisíc uživatelů Instagramu starších 35 let.
Je na místě zdůraznit, že to není žádná česká anomálie. Podobné složení uživatelů Instagramu najdete i u našich slovenských sousedů.
Celý tento článek byl pouze malou ukázkou, co všechno se o influencerech na Instagramu můžete dozvědět pomocí analytiky. Jestli potřebujete více informací, neváhejte nás kontaktovat.
Chci více informací o Instagramerech
Veškerá data o influencerech (pokud není explicitně uvedeno jinak) použitá v tomto článku se vztahují k našemu žebříčku 500+ nejsledovanějších CZ/SK influencerů, který sice není kompletní, ale přesto je nejrozsáhlejší na „českém a slovenském“ internetu. Chybí v přehledu někdo z vašich oblíbenců? Napište mi e-mail s odkazem na chybějící profil na ondrej.kolda@sintera.cz. Obratem ho zařadím do našeho analytického nástroje a příští verze našeho přehledu bude, i díky vám, zase o trochu komplexnější.
Social Media