Zveřejněno 09.07.2019
Alibistická odpověď na úvodní otázku by mohla znít asi takto: „Potenciální zaměstnance oslovíte zajímavým obsahem.“ A rozhodně to není špatná rada. Jenom je nutné ji trochu upřesnit. Nicméně. Platí, že musíte na sociální sítě dávat hlavně obsah, který bude rozmanitý a pro potenciální zaměstnance nějakým způsobem přínosný. Jinak si budete tvořit obsah jen sami pro sebe a na sociální sítě nikoho nepřilákáte.
Cílem obsahu na náborových sociálních sítích je zaujmout potenciálního kandidáta, vzbudit v něm zájem o práci ve společnosti, ukázat pracovní prostředí, firemní kulturu, vyvolat v něm důvěru a na konci celého procesu mu ulehčit cestu za novým zaměstnáním.
Jednoduché. Přesto jsme ale během analyzování narazili na nespočet firem, které na své sociální sítě vkládaly pouze pracovní inzeráty a nabídky. Asi nepřekvapí, že extra velký úspěch na sociálních sítích neměly.
Buďte lepší. Inspirujte se obsahem, který na sociálních sítích funguje. Přinášíme pět tipů pro B2B společnosti, které nemohou ukázat interní pracoviště.
1) Vyprávějte příběhy zaměstnanců
Když budete o pracovní pozici vyprávět skrze konkrétního člověka, dodáte tím vašim slovům autentičnost. Potenciální kandidáti se dozví informace o pracovní pozici úplně jinou formou. Současní pracovníci do příběhů navíc vkládají vlastní zkušenosti, překážky, které museli překonávat, motivace, které je poháněly vpřed a pracovní i životní situace, které si během let prožili.
Správně napsaný příběh může být na sociální síti velice silná náborová zbraň, protože se potenciální zájemci o práci mohou lépe vcítit do budoucího zaměstnání. Mohou se inspirovat, ztotožnit se, najít si profesní vzory a jít v jejich šlépějích.
Příběhy je možné navíc vyprávět po částech a kontinuálně, proto by mohl být tento typ příspěvků důležitou složkou obsahu na sociálních sítích, a to nejen u B2B společností.
2) Aktivitu vybuďte soutěžemi
Soutěže jsou na sociálních sítích velmi oblíbené, proto by byla hloupost je nevyužít. Dají se skrze ně prolomit ledy v komunikaci s komunitou na sociálních sítích. Nalákat další fanoušci (nebo followeři atd.). Anebo třeba rozšířit důležité informace mezi zaměstnance a potenciální kandidáty.
Pozor jen, aby odměna nebyla moc banální a nestala se předmětem žertíků. Své o tom ví třeba v České poště. Jejich reklamní klobouček (viz zde) bavil sociální sítě několik týdnů.
3) Zhmotněte benefity
„Příjemný pracovní kolektiv. Dotované závodní stravování. Týden dovolené navíc.“ Právě jsme vypsali tři benefity, které jsou sice v každém druhém inzerátu, ale potenciálnímu zaměstnanci toho moc neřeknou.
Udělejte to lépe. Odlište se. Prostřednictvím sociálních sítích ukažte konkrétní příběhy, které se za těmito frázemi schovávají.
Máte ve firemní jídelně dny, kdy servírujete zahraniční speciality? Nebo se pyšníte největšími řízky široko daleko? Ideální příležitost udělat příspěvek o něčem, co zaměstnanci v jiných firmách nemají.
Příjemný pracovní kolektiv můžete také zaznamenat konkrétní událostí. Vyfoťte zaměstnance třeba při sportovním dnu a doplňte příspěvek o vřelá slova.
4) Spojte jméno se sportem
Sportovní aktivity jsou na sociálních sítích velice vděčné téma. A to hned z několika důvodů. Sport je v současné době populární. Aspoň rekreačně se mu občas věnuje téměř každý. Ze sportovních akcí získáte vždy pěkné vizuály, které se dají použít na sociálních sítích. Sportovní události jsou navíc většinou v konkrétní dny, takže si můžete příspěvky o sportu naplánovat do publikačního plánu.
A v případě, že nemáte možnost ukázat prostředí výroby, můžete sportem plnit sociální sítě téměř celoročně. Stačí být trochu kreativní. Určitě se ve firmě najde někdo, kdo sportuje. Nabídněte mu jako benefit proplácení startovného, dres s logem společnosti a potřebnou techniku. Výměnou požadujte vizuální materiál a poskytnutí základních informací o sportovní akci, abyste z nich mohli připravit příspěvek na sociální sítě.
Další možností je zorganizovat si vlastní sportovní události. Firemní ligu v badmintonu nebo třeba běžecký závod.
Budete mít dostatek příspěvků na sociální síti a mezi lidmi se rozkřikne, že fandíte sportu.
5) Podporujte dobročinné akce
Pomáhat potřebným je v kurzu. Pokud šikovně spojíte svou společnost s dobročinnou akcí, budete mít u lidí plusové body. Vylepšíte si mediální obraz, a navíc budete mít o čem psát na sociálních sítích. V některých případech můžete získat i benefit pro své zaměstnance. Třeba vstupenku na kulturní akci za zvýhodněnou cenu.
Social Media