EN

Hledejte jako Headhunter

Zveřejněno 03.01.2018

Najít a obsadit, nic víc, nic miň. Efektivně, rychle, bez kompromisů. Jako zkušený headhunter. Nic na tom přece není. Nebo se pletu?

A kde vlastně začít? - Sociální sítě? Přímé oslovení? Pracovní portály? Nebo všechno dohromady?

Jak kdy! Je to vždy stejné a přitom pokaždé dost rozdílné. Jsou pozice, které obsadíte snadněji a jsou i takové, které byste raději přenechali druhým (jen kdyby je chtěli).

Jste-li Škoda Auto, ČEZ, respektovaný IT gigant (nebo pro někoho z nich právě pracujete), je to jednodušší. A pokud dokážete osloveným kandidátům podat znatelně lepší informace, než je možné dočíst se na webu, získali jste velkou výhodu. Zdaleka ale ještě není vyhráno.

Nepatříte-li do uvedené množiny, hledejte „rodinné stříbro“. Zajímavou věc. Věřte mi nebo ne, ale když hledáte, najdete. Může to být cokoliv: zákazník Vašeho zákazníka (Škoda Auto, ČEZ, respektovaný IT gigant...), unikátní strojní vybavení, se kterým si hledaný technolog jinde „nepohraje“, možnost pracovat ve vývoji a ne pouze překreslovat již vymyšlené... Prostě cokoliv, co jinde nemají. Můžete tak namísto průmyslově vyráběných trvanlivých koláčků v celofánovém přebalu nabízet vyhlášené babiččiny makové buchty z domácího těsta. Ta námaha za to opravdu stojí. A dobrý headhunter to ví.

Proč?

Protože podepsat pracovní smlouvu se správným člověkem zdaleka není jenom o tom ho najít. Je nutné dotyčného zaujmout. A všichni víme, že pozornost není zdarma a nemá ji každý, kdo si o ni řekne. Lidé nám nevěnují čas a pozornost protože si to přejeme. Dají nám oboje teprve tehdy, nabídneme-li zajímavý obsah. Něco relevantního, co jim zatím nikdo neřekl. No jo, ale kde mám ty lidi hledat přetím než je zaujmu?

Myslet jako headhunter znamená myslet jako ten, koho hledáte.


Stačí si představit kupříkladu technologa, konstruktéra, programátora, kohokoliv, koho právě hledáte. A teď si položte otázku. Co by o sobě asi takový člověk napsal do životopisu, kdybych jeho CV měl v ruce? Kromě nezbytných nacionálií, fotografie a možná trochy dalšího textu by takový profil mohl být plný klíčových slov, která pokud vložím do příslušné kolonky v příslušné databázi... Už je Vám to jasné, že? Pozor ale!

Pokud nebudete umět kombinovat, garantuji Vám, že se nikam (včas) nedostanete

Ono se to lehko řekne: Databáze a klíčová slova. Ale co když dostanu několik stovek profilů k prohlédnutí (nebo spíše tisíců)? To je na několik hodin, pokud tedy budu opravdu rychlý a co je důležitější, udržím pozornost. Zcela jistě mě prohledávání takovéto množství profilů dokonale vysaje. Nemluvě o tom, že nemusím nikoho najít. Případně někoho najdu, ale dotyčný nebude mít zájem, což se nezřídka děje. Radím zpřísnit kritéria. Obdržím-li z databáze 1254 profilů obsahujících mnou zadaná slova, nepouštím se do toho rovnou. Raději „zpřísním“ kritéria. Třeba tím, že zadám užší lokalitu výběru, přidám obor nebo změním vztah mezi klíčovými slovy. Proč to všechno?

Pravděpodobnost

Díky zpřísní požadavků, dostanu množinu kandidátů s nejvyšší shodou parametrů – nejčastěji odbornost a rozumná dojezdová vzdálenost nejdříve (je jich samozřejmě neméně). Každá další skupina bude oproti této znevýhodněna. Nejpravděpodobněji budou kandidáti z dalších skupin buď méně zkušení anebo budou z větší dojezdové vzdálenosti. Nutno ale podoktnout, že ne ale u každé pozice na vzdálenosti záleží.

Kombinovat nebo hledat?

Když jsem zhruba na 200 profilech, zvážím, zdali bude časově efektivnější pustit se do prohlížení nebo zapřemýšlet nad další optimalizací hledání. Padesát a méně rovnou prohlédnu. Je to pro mě rychlejší.

Hlavně se nevracet k již shlédnutým profilům

Je to nejjednodušší pravidlo, napadne každého. Většinou ale až když je pozdě. Profily kandidátů, které jste už viděli, si označte. Prohlídnete-li si skupinu s nejpravděpodobnějším výskytem vhodných kandidátů (zkušenost a zároveň rozumná dojezdová vzdálenost = Vývojový technolog (automotive) – Liberec) a polevíte-li v kritériích, dostanete skupinu novou (Vývojový technolog – Liberec). Bohužel v ní budou kromě dalších profilů také ty, které jste právě viděli. A pokud je nemáte označené tak, aby šli odfiltrovat pryč, bude nutné se na ně podívat znovu (chceme-li zodpovědně projít profily všechny). A to je úplně zbytečná ztráta času, prohlížíte prohlédnuté.

3 sekundy na profil a monitor na výšku

Pokud jste v prohledávání profilů zběhlí, dáte mi za pravdu, že postavit monitor na výšku ušetří spoustu bolesti Vašim ukazováčkům, které už nebudou scrolovat dolů pro prohlédnutí spodní části profilu. Tři sekundy na profil jsou bez nadsázky pro prvotní screening maximum, víc tomu nedejte. Pokud v této fázi nejste, dříve či později se do ní dostanete a budete toužit po co nejrychlejším internetovém připojení, aby šla práce pěkně od ruky. Cílem, alespoň v této fázi, je co nejrychleji oddělit zrno od plevy a poznamenat si jenom ty profily, ke kterým se vrátíte. Pokud je hned neoznačíte zřejmě následně zjistíte, že jste zajímavé profily viděli, ale už nevíte, které to byly. O tom někdy příště.

Je to jednoduché, že?

Hodně štěstí při hledání.

Pavel

Další novinky

 novinka - sintera.cz

Social Media

4 body, ve kterých (menší) společnosti na sociálních sítích chybují

celá zpráva
 novinka - sintera.cz

Social Media

Začněte na LinkedInu budovat síť kontaktů - efektivně a s přesnou vizí

celá zpráva
 novinka - sintera.cz

Social Media

Nejlepší časy pro zveřejňování firemních LinkedIn příspěvků. Analyzovali jsme 9 685 postů

celá zpráva
 novinka - sintera.cz

Social Media

Komplexní data o CZ/SK influencerech na Instagramu - květen 2020

celá zpráva