EN

Novinky >> Social Media

Jak (ne)používat hashtagy (#) na LinkedInu? Komplexní průvodce

Zveřejněno 05.03.2020

Hashtag je speciální znak, který napíšete tak, že podržíte pravý alt a k tomu zmáčknete klávesu „x“. Sám o sobě vám nic moc neřekne, pokud ale za hashtag přidáte klíčové slovo, vznikne šikovná pomůcka pro třídění obsahu. Jakmile na LinkedInu uvidíte například #LinkedInTips, budete už vědět, že se post věnuje LinkedIn tipům. Když na #LinkedInTips kliknete, zobrazí se vám další příspěvky s tímto hashtagem napříč celou sociální sítí.

Hashtagy by měli umět používat všichni uživatelé sociální sítě LinkedIn. Proč? Aktivním tvůrcům obsahu hashtagy pomohou zviditelnit jejich příspěvky a články, takže budou mít větší dosah (= zobrazí se více lidem). Pasivnější uživatelé, kteří na sociální síti zatím nepublikují, si prostřednictvím hashtagů lépe dohledají informace, které je zajímají (= ušetří čas a nic jim neunikne).

Je to zkrátka šikovná pomůcka, díky které budete na LinkedInu efektivnější.

Kde všude na LinkedInu se vyplatí používat hashtagy?  

Hashtagy neodmyslitelně patří do příspěvků a článků, kde hrají velice důležitou roli. Právě na těchto místech o používání hashtagů nemusíte ani přemýšlet, prostě je tam vkládejte automaticky. Kam? Obvykle se píšou na konec příspěvku.

Pokud se to však hodí, můžete hashtag zakomponovat i přímo do textu. 

Když do příspěvku nebo článku hashtagy nepřidáte, svět se nezboří, ale dobrovolně se ochudíte o organický dosah. Příspěvek lidem prolétne news feedem a po několika hodinách už bude v podstatě nedohledatelný. Pokud post opatříte relevantním hashtagem budou ho uživatelé schopní najít i po několika týdnech nebo měsících.

Přesně z toho důvodu se vyplatí hashtagy používat i u obsáhlejších komentářů, se kterými jste si dali práci a chcete, aby si je přečetlo, co nejvíce lidí.

Použít se dají i na osobních a firemních profilech. A to hned na několika místech. V případě osobních profilů to je například sekce motto, o mně nebo pracovní zkušenosti. 

Je ale nutné napsat, že na osobních a firemních profilech fungují hashtagy trochu jinak než v příspěvcích, článcích a komentářích. Hashtagy na těchto místech nebudou zvýrazněné ani se přes ně nedostanete na související obsah. Budou však velice dobře fungovat jako klíčová slova.

Návštěvníci profilu si díky vhodně zvoleným hashtagům udělají během chvilky relativně přesnou představu o tom, kdo jste, co děláte, a proč by měli využít právě vaše služby.

Podobně čitelnými se stanete i pro LinkedIn algoritmus, takže se budete lépe umísťovat ve výsledcích vyhledávání.

Obecně platí jednoduché pravidlo: „Používejte hashtagy všude, kde vám to LinkedIn dovolí. Každé místo má však svá pravidla a omezení.“

Abychom to shrnuli. Hashtagy mají své oprávněné místo v:

  • Příspěvcích (osobních i firemních)
  • Článcích
  • Komentářích (osobních i firemních)
  • Profilech (osobních i firemních)
  • Skupinách

TIP: LinkedIn není Instagram, proto buďte s používáním hashtagů v příspěvcích střídmější. Ideální počet je 1 až 5. Pokud do postu nacpete více hashtagů, bude to vypadat neprofesionálně a nedůvěryhodně.

Málem bychom zapomněli ještě na jedno místo, které je relativně nové, ale hashtagy tam určitě patří. Je na firemním profile a nachází se vpravo dole viz obrázek.

Pokud si nenastavíte žádný hashtag manuálně, LinkedIn vám automaticky vybere tři hashtagy, které ve firemních příspěvcích používáte nejčastěji.

Proč je dobré přidat relevantní hashtagy na firemní LinkedIn stránku? Protože návštěvníci budou mít hned po příchodu na profil představu, kterým tematům se věnujete. 

Je to zároveň pomůcka pro správce profilu, který se na jedno kliknutí dostane na obsah související s vaším oborem. Občas také dostane upozornění od LinkedInu, jaké příspěvky jsou úspěšné ve vybraných hashtagech.  

Když budete pravidelně přispívat do diskuzí u relevantních hashtagů, zvýšíte si šanci, že uživatele LinkedInu něčím zaujmete. Někteří z nich vás začnou sledovat. Postupně si získáte jejich důvěru a sympatie. A časem se třeba stanou vašimi klienty, zaměstnanci nebo dodavateli.

Jak vybrat správné hashtagy?

Teď už víte, jak zhruba hashtagy fungují, na jaká místa patří, a proč jsou důležité. Dalším krokem je zjistit, jaké hashtagy vám mohou něco přinést. 

Bohužel, univerzální rada neexistuje. Každý máme vlastní oblast zájmu a na LinkedInu sledujeme různorodé cíle.

Pro člověka z HR oblasti budou pravděpodobně relevantní hashtagy: #HR, #HRmarketing, #Recruiting, EmployerBrand a další.

Copywriter/ka zas asi bude v denním kontaktu s hashtagy: #ContentMarketing #Copywriting, #Communications, #Writing, #CreativeWriting atd.

Oba zmínění lidé se dost možná budou zajímat také o #LinkedInTips a #SocialMedia, aby věděli, co se děje ve světě sociálních sítí.

„Většina hashtagů vychází z klíčových slov.“

Jestli už máte v hlavě aspoň jedno klíčové slovo, které vás zajímá, zkuste ho společně se symbolem # napsat do vyhledávacího řádku přímo na LinkedInu. Jednoduše tak získáte hned několik návrhů na hashtagy, které souvisí s tím hledaným.

Jako ukázku jsme zvolili hashtag #HR.

Určitě se také vyplatí kouknout:

  • Jaké hashtagy používá konkurence
  • Jaké jsou populární ve vašem oboru
  • Jaké hashtagy najdete u firem, se kterými spolupracujete (nebo byste chtěli spolupracovat)

Pár hashtagů se určitě zařadí mezi stálice, které vám budou dlouhodobě k užitku, ale pravděpodobně budete také postupně zjišťovat, že jiné hashtagy vám nic nepřináší. Není nic snazšího, než je přestat používat a nahradit je dalšími, které objevíte v příspěvcích odborníků ve vašem oboru.

TIP: Některé specifické hashtagy jsou sice zdánlivě nezajímavé, protože mají malý počet sledujících, ve skutečnosti vám ale mohou zásadním způsobem pomoci. Skvělým příkladem je hashtag #SharingIsCaring. Schválně si ho zkuste na LinkedInu vyhledat.

Aktuálně sice LinkedIn API nedovoluje nástrojům třetích stran analyzovat hashtagy, takže pro vás nemůžeme udělat detailní rozbor. V Sinteře ale umíme zjistit:

  • Jaké hashtagy konkrétní firma používá v příspěvcích
  • Jak často ve firemních příspěvcích píší hashtagy

16 příkladů populárních hashtagů na LinkedInu (2020)

Jak už bylo napsáno o pár řádků výše, v současné době není možné udělat komplexní analýzu hashtagů na LinkedInu, proto uvedeme aspoň několik příkladů populárních hashtagů z oblasti HR a marketingu.

  1. #HumanResources - 33 470 876 followerů
  2. #DigitalMarketing - 27 533 945 followerů
  3. #Careers - 22 481 606 followerů
  4. #Marketing - 20 311 315 followerů
  5. #SocialMedia - 19 789 938 followerů
  6. #SocialNetworking - 19 187 960 followerů
  7. #Branding - 18 143 729 followerů
  8. #PersonalDevelopment – 14 813 733 followerů
  9. #JobInterviews - 14 476 195 followerů
  10. #PersonalBranding - 10 542 852 followerů
  11. #HiringAndPromotion - 10 154 468 followerů
  12. #Networking - 3 551 758 followerů
  13. #Hiring - 2 113 209 followerů
  14. #Recruitment - 1 829 411 followerů
  15. #HR - 807 628 followerů
  16. #Recruiting - 784 175 followerů

(Počty followerů se vztahují k 25. srpnu 2020)

Jak sledovat hashtagy? Buďte v obraze za několik minut týdně

Existují v zásadě dva hlavní způsoby, jak sledovat hashtagy. Pojďme se na ně podívat.

1. Pasivní sledování hashtagů

Princip je jednoduchý. Kliknete do vyhledávacího řádku. Napíšete hashtag. Potvrdíte. Zmáčknete tlačítko „sledovat“.

Cest je samozřejmě více. Pokud si zrovna čtete příspěvek, ve kterém je hashtag, stačí na něho kliknout a nahoře se opět zobrazí nabídka ke sledování hashtagu.

Hashtagy můžete spravovat také pomocí boční navigace.

Pokud hashtagy začnete sledovat, mohou se vám sice občas příspěvky s těmito hashtagy objevit v news feedu, ale určitě to nebude moc často. Pasivním čekáním se moc nového nedozvíte. Sledování bude v podstatě k ničemu.

2. Aktivní sledování hashtagů

Mnohem efektivnější je občas na hashtag zmáčknout (nebo si ho vyhledat) a aktivně se věnovat procházení příspěvků a článků. Nemusíte to dělat denně. Tolik obsahu na českém LinkedInu zas nepřibývá, ale jednou nebo dvakrát do týdne se to určitě vyplatí.

Budete mít přehled o novinkách v oboru. Zjistíte, kdo píše příspěvky a články na dané téma. Můžete také během chvilky napsat vlastní názor do několika diskuzí. Získáte inspiraci, kterou v budoucnu určitě zúročíte ve vlastním obsahu. A během toho všeho budete lépe poznávat potřeby lidí v oboru, kterému se věnujete.

Pomocí hashtagů budete pracovat mnohem efektivněji, takže získáte před ostatními solidní náskok. Za těch pár minut týdně to určitě stojí.

Patří hashtagy někomu? Může mi ho někdo „ukrást“?

Některé hashtagy vychází z klíčových slov, o těch jsme už psali. Patří mezi ně například #HR, #SocialMedia nebo #Recruiting. Další souvisí s firmou nebo produktem. V našich firemních příspěvcích jste si už určitě všimli hashtagu #SinteraReport, který odkazuje k našemu analytickému nástroji. Eliška Vyhnánková a Michelle Losekoot zase vdechly život hashtagu #JakNaSítě.

Přestože asi všichni cítíme, že hashtag #SocialMedia je více obecný a slouží větší skupině lidí než #SinteraReport, který jsme jako první začali používat v Sinteře, ani jeden z nich nikomu nepatří.

„Na hashtagy se nevztahuje vlastnické právo. Kdokoliv může začít používat „váš“ hashtag.“

Doporučujeme používat hlavně oborové hashtagy nebo si zkusit založit vlastní. Pokud se rozhodnete pracovat se specifičtějším hashtagem, který by si mohl někdo „nárokovat“, klidně to zkuste, ale nesnažte se ostatní poškodit. Bylo by to kontraproduktivní a neetické.

Naopak. Spolupráce na rozvoji hashtagu přinese užitek všem zúčastněným.

Tipy a triky, které vám ulehčí život

Teď už víte o hashtagech na LinkedInu skoro vše. Než je ale začnete aktivně používat, přečtěte si ještě pár rad do začátku. Vyhnete se faux pas a budete působit profesionálnějším dojmem.

  • Dejte si pozor na význam. Slovní spojení se do hashtagů píší bez mezer, proto je dobré počáteční písmena slov psát velkými písmeny. Na dohledatelnost to nemá žádný vliv, ale budete mít jistotu, že většina uživatelů pochopí správně, co hashtagem myslíte. Kdyby o tom věděla v roce 2012 Susan Boyle, nestalo by se jí při představování nového alba faux pas s hashtagem #SusanAlbumParty, respektive #susanalbumparty.

  • Nepoužívejte hashtagy samostatně. Každý příspěvek na sociálních sítích si zaslouží aspoň několik slov. Zároveň si dejte pozor na základní zvyklosti. Hashtagy se většinou dávají na konec příspěvku. Pokud je chcete použít přímo v textu, dělejte to s citem.  
  • #Nedávejte #Hashtag #Před #Každé #Slovo, to dělají jen lidé, kteří chtějí vypadat cool, ale hashtagům ani za mák nerozumí.
  • LinkedIn nemá limit na počet hashtagů. Rozhodně to s nimi ale nepřehánějte. Představte si příspěvek, kde by byly desítky hashtagů. Působil by na vás důvěryhodně? Nehledě na to, že by ho mohl LinkedIn algoritmus vyhodnotit jako spam. Ideální počet hashtagů v příspěvku nebo článku je 1 až 5.

  • Určitě se vyplatí mít i vlastní hashtagy, které budou odkazovat k sérii příspěvků o eventu, produktu nebo společnosti. Schválně se podívejte na #VyrostliJsme, #SinteraReport nebo #DigiSemestr.
  • Nepleťte si hashtag a mentions. Pokud chcete v příspěvku označit firmu nebo osobu, použijte k tomu znak @. Hashtagy se používají k roztřídění obsahu. Příspěvky s relevantními hashtagy jsou lépe dohledatelné, takže si je zobrazí více lidí.

Kde se ten hashtag na LinkedInu vzal?

Běžní uživatelé digitálních technologií se s hashtagem intenzivněji setkávají až v posledních letech. Historie tohoto znaku je ale podstatně delší. Už v 70. letech 20. století ho programátoři a IT specialisté používali pro označení důležitých slov.

Dnes se v on-line světě standardně používá, jak už jsme psali v úvodu, k roztřídění obsahu. 

LinkedIn zkoušel zavést hashtagy v roce 2013, ale po relativně krátké době tuhle funkcionalitu zase zrušil. Opětovně byly hashtagy zavedené až v roce 2018, proto s nimi podstatná část uživatelů stále neumí efektivně pracovat.

Přitom se dá očekávat, že hashtagy budou na LinkedInu čím dál důležitější. Uživatelů i obsahu na této profesní síti neustále přibývá, takže lidé budou stále častěji potřebovat pomůcku, díky které identifikují, co je pro ně důležité, a čemu se naopak věnovat nemusí. Pouze tak budou na LinkedInu efektivní a úspěšní.

Další novinky

 novinka - sintera.cz

Social Media

4 body, ve kterých (menší) společnosti na sociálních sítích chybují

celá zpráva
 novinka - sintera.cz

Social Media

Začněte na LinkedInu budovat síť kontaktů - efektivně a s přesnou vizí

celá zpráva
 novinka - sintera.cz

Social Media

Nejlepší časy pro zveřejňování firemních LinkedIn příspěvků. Analyzovali jsme 9 685 postů

celá zpráva
 novinka - sintera.cz

Social Media

Komplexní data o CZ/SK influencerech na Instagramu - květen 2020

celá zpráva