Zveřejněno 02.04.2019
Během roku 2018 správci vypublikovali celkem 192 příspěvků. Mezi nimi jsme našli jen 6 konkrétních pracovních nabídek. A k tomu je dobré dodat, že jedna z inzerovaných příležitostí (zrovna ta nejúspěšnější) byla navíc aprílovým žertíkem. Co se teda na kariérním profilu děje? A proč ho vůbec ŠKODA AUTO provozuje?
Facebook není jediný komunikační kanál ŠKODY, a to musíme mít na paměti. Je to jen střípek, který doplňuje celou komunikační strategii. A správci profilu ŠKODA AUTO Kariéra (CZ) podle nás správně pochopili, že by byla velká škoda používat populární sociální síť pouze jako nástěnku, na kterou by vkládali jeden pracovní inzerát za druhým.
Je to totiž skvělý nástroj, kterým firma vytváří povědomí o značce, buduje komunitu a vzbuzuje zájem v potenciálních uchazečích.
Ačkoliv to tak na první pohled nemusí vypadat, publikování příspěvků na Facebooku má jasnou logiku. Na profilu ŠKODA AUTO Kariéra (CZ) jsme objevili hned několik publikačních schémat.
Poukážeme aspoň na 3 nejviditelnější:
Pro správce analyzovaného profilu je nejdůležitější doba, kdy studenti pomalu končí na svých školách a poohlíží se po budoucnosti. Právě proto podle nás vypublikovali v období od 1. března do 13. července celkem 11 příspěvků o Trainees. Dalších 5 postů o Trainees správci zveřejnili mezi 24. srpnem a 5. zářím.
Naopak letní prázdniny (respektive období dovolených) jsou potenciálním rizikem. Novináři podobná období nazývají okurkovou sezónou. Nic moc se neděje. Všichni jsou na dovolené. A dokonce i správce sociálních sítí může být mimo dosah civilizace. Přitom obsah na sociální síti by měl mít souvislý tok.
Podle dostupných dat měli ve ŠKODĚ AUTO takové období v červenci, ale byly na to přichystaní.
Dobře připravený publikační plán je klíč k úspěchu. Přesně cíleným obsahem ve správný čas dokážete maximalizovat účinek sdělení. Obdobně se připravíte i na období, která mohou být z různých důvodů krizová.
Na profilu ŠKODA AUTO Kariéra (CZ) ukazují praktické dovednosti studentů, ale nabízí i možnost spolupráce na diplomových pracích. Zároveň zmiňují lákavé výhody, které na studenty čekají. V případě diplomové práce se jedná o lákavou finanční odměnu, jindy zase o odměnu formou zážitku.
Dávají tím najevo, že jsou otevření spolupráci s mladými talenty. Váží si jejich dovedností. A dokáží je navíc i ocenit.
Podrobnější informace o spolupráci se studenti (současní i budoucí) dozvídají na speciálních akcích. Profil ŠKODA AUTO Kariéra (CZ) upozornil na takové příležitosti v 9 příspěvcích.
Podle dostupných dat je patrné, že většina příspěvků cílí na studenty. A to na učně, středoškoláky i vysokoškoláky. Pro každou skupinu má připravenou speciální nabídku. Je však dobré zmínit, že ŠKODA nezapomíná ani na ženy. Přímo na ně cílí ve 4 příspěvcích.
Cesta ze školy k prvnímu zaměstnání může být dlouhá, stresující, a navíc se nadějný absolvent občas zatoulá do jiné firmy. Proto ŠKODA AUTO pro potenciální zájemce nabízí řešení. Trainee program.
Proč o Trainee programu píšou na kariérním facebookovém profilu? Ukazují autentickou cestu ostatních absolventů až k vysněnému místu. Prostřednictvím skutečných lidí naznačují, co všechno kandidáty čeká. A co, minimálně podle příspěvků na Facebooku, mohou očekávat? Stáže v zahraničí. Spolupráci se špičkovými odborníky. A přátelskou atmosféru. Všechno pod hlavičkou světové značky. Není se čeho bát. A nakonec získáte i vysněnou práci.
A právě tomu se věnuje celkem 24 různorodých příspěvků. Podle nás tento druh obsahu musí na nadějné absolventy působit dokonale.
Navíc. Kdo sleduje facebookový profil ŠKODA AUTO Kariéra (CZ), bude mít při výběrovém řízení před ostatními kousek náskok. V příspěvcích nasaje firemní kulturu, dozví se informace o značce a pozicích. Dále má k dispozici obsah jako „10 tipů, které vám pomohou do Trainee programu“, „Jak napsat CV?“ nebo „Jak se připravit na pohovor ve Škodovce?“.
Většinu článků si sice aktivní zájemce může dohledat sám na webu škoda-kariera.cz, ale sociální síť mu hledání ušetří. Správci profilu mu naservírují nejdůležitější obsah přímo pod nos. Je to služba ze strany společnosti směrem k uchazečům.
Vytváří OBRAZ atraktivního zaměstnavatele, u kterého pracují inspirativní lidé. Celkem 8 příspěvků se týkalo toho, že firma ŠKODA AUTO získala ocenění v anketách a soutěžích za nejlepšího (nebo skoro nejlepšího) zaměstnavatele roku. Kdyby byl potenciální zaměstnanec stále na pochybách, může si přečíst o historii ŠKODY, nakouknout do výroby (9 příspěvků) nebo si pročíst autentické příběhy zaměstnanců (22 příspěvků).
A právě skutečné příběhy jsou podle nás důležitým kořením celé komunikace na sociální síti.
I beztvará korporace s nimi najednou získává jasnější obrysy, stejně jako Škoda. Je lidštější. Plná emocí.
Úspěšní pracovníci do příběhů vkládají vlastní zkušenost. Popisují reálné sny. Překážky, které museli překonat. Motivace, které je poháněly vpřed. A mnoho dalších autentických informací.
Všechno je najednou více skutečné. Hmatatelné. A čtenářům to umožňuje se lépe vcítit do popisované pracovní pozice. V dobře zpracovaném reálném příběhu uvidí, že by se mohli vydat po stejné cestě, protože i ostatní byli dříve v podobné pozici, jako jsou dnes oni. Úspěšní zaměstnanci řešili obdobné problémy. A nakonec se jim podařilo uspět.
Je výhodné, že podobný postup prezentace je relativně levný a firmy ho mohou využít v jakémkoliv odvětví. Všude pracují inspirativní lidé s příběhem, kteří pomohou dát konkrétní pracovní pozici reálnou podobu.
ŠKODA AUTO se na Facebooku snaží také podpořit svou pozici národního lídra v oblasti technologií, inovace a automatizace. Je to linka, která protíná velkou část postů. A pro 14 příspěvků je prezentace neotřelých nápadů s nádechem inovace a futurismu dokonce hlavním tématem.
Důraz na moderní průmysl a technologie je jedním ze základních atributů společnosti ŠKODA AUTO, proto je dobře, že se tak prezentují i na Facebooku. Podporuje to sílu brandu. Je to i inspirace pro ostatní firmy (dokonce i z jiných odvětví), které by měly prezentovat své silné stránky (rodinná firma, jedinečnost oboru, šetrnost k životnímu prostředí atd.). A jejich příspěvky by měly podporovat firemní hodnoty.
Průmyslovou výrobu navíc správci profilu ŠKODA AUTO Kariéra (CZ) šikovně schovávají pod roušku ekologie a udržitelného rozvoje. Moderní technologie prezentují jako ekologické. Nechybí ani příspěvek o tom, že za každé prodané auto vysadí stromek. V dalších postech ukazují, že pomohli vybudovat cyklostezku a uklízeli okolní krajinu.
Moc dobře si totiž uvědomují, že otázka udržitelnosti a ekologie hraje významnou roli v rozhodování, zejména, mladších ročníků potenciálních zaměstnanců (podrobněji viz Deloitte).
V příspěvcích mladoboleslavské automobilky jsme objevili oslovení jako – Škodováci, škodovácká rodina nebo naši Trainees. A právě tato označení mají podle nás vyvolat pocit příslušnosti k určité skupině lidí, kteří mají něco společného. Podobné postupy používal na svém facebookovém profilu i Jaromír Jágr nebo Solar Turbines CZ.
Poměrně často (celkem 11krát) se navíc objevují i příspěvky, které vysvětlují firemní slang. A přítomnost specifické mluvy je další ze znaků, že určitá komunita opravdu existuje.
Správci se navíc snaží komunitu vybudit k aktivitě. Za tímto účelem používají soutěže, tipovačky i výzvy (20 příspěvků). A jak může vypadat dobře provedená výzva k akci? Nám se líbila například tahle: „Škodováci, pochlubte se nám fotkou svého vymazleného vozu v komentáři. ;-) A jak se vám líbí model ATERO postavený škodováckými učni na základě modelu RAPID SPACEBACK? :-)“
A podle reakcí se líbila i komunitě Škodováků.
Nesourodá skupina fanoušků na Facebooku sice může být fajn, ale dobře vyprofilovaná komunita je podstatně důležitější. Kladný vztah ke značce podpořený vazbami mezi členy komunity se hodí v mnoha situacích. Přešlapy se na sociálních sítích, jako i kdekoliv jinde, mohou stát. A právě v dobré komunitě najdete zastání, které zmírní dopady. V některých případech dokonce členové komunity pomáhají tvořit obsah a podporovat dobré jméno značky. V naší analýze jsme například objevily hned několik videí ze setkání vozů ŠKODA, které na profilu ŠKODA AUTO Kariéra (CZ) publikoval fanoušek.
Na profilu ŠKODA AUTO Kariéra (CZ) vidíme, že sociální sítě nemusí být jen nástěnkou, kam personalisté budou připichovat inzeráty. Je to spíše prostor pro sebeprezentaci firmy. Pomocí dobré strategie mohou správci navodit příjemnou atmosféru. Vytvořit v myslích lidí atraktivní obraz značky. Poukázat na úspěchy. Zdůraznit žádoucí hodnoty. Zjemnit nežádoucí charakteristiky společnosti. A odhalit atraktivní příběhy, které se pojí s firmou. Aby všechno mohlo fungovat, musí mít dobře promyšlenou strategii. Vědět na koho sociální sítí cílit (ŠKODA AUTO cílí hlavně na studenty). A kdy servírovat zacílený obsah, abyste dosáhli maximálního účinku. Na Facebooku ŠKODA AUTO Kariéra (CZ) je sice jen minimum přímých pracovních nabídek (respektive odkazů na ně), ale většina příspěvků zavede lidi na potřebná místa (například web www.skoda-kariera.cz), odkud se snadno dostanou k pracovním nabídkám, přihláškám do Trainee programu nebo informacím podněcují zájem o značku.
Poznámky k analýze:
Analyzovali jsme facebookový profil ŠKODA AUTO Kariéra (CZ).
Bylo zkoumáno období od 1. 1. 2018 do 31. 12. 2018.
Social Media