Zveřejněno 20.01.2020
Stačilo udělat drobnou změnu v pravidlech a přidat jednu větičku do facebookového příspěvku. Firma Czech Computer (známá jako czc.cz) 20. prosince 2019 odstartovala revoluci v soutěžích na Facebooku. Z pohledu interakcí byla předvánoční soutěž od czc.cz 3x úspěšnějších než do té doby nejlepší soutěž, kterou uskutečnila Alza.cz v záři 2019.
Změna je relativně prostá. Soutěžící má opět napsat do komentáře něco jednoduchého, co zvládne každý. V případě czc.cz bylo za úkol napsat písmeno „X“. Tentokrát však není omezen počet „soutěžních“ komentářů od jednoho uživatele = lidé se mohou do soutěže zapojovat znovu a znovu.
Termín ukončení soutěže není pevně daný. Záleží, kdy se pořadatelé rozhodnou, že už své fanoušky nebudou dál trápit.
Kouzlo úspěchu tkví v tom, že vyhrává fanoušek, který napíše poslední komentář.
Zdá se vám to jako hloupost? Možná, ale čísla hovoří jasnou řečí.
Soutěžní příspěvek od czc.cz získal celkem 426 tisíc komentářů. Alza si vedla o 9 dnů později ještě lépe. Získala neuvěřitelných 719 tisíc komentářů!
V minulosti se k podobným číslům v České republice nikdo ani nepřiblížil. Přesvědčit se o tom můžete sami v našem starším článku o facebookových soutěžích.
Pozoruhodné věci se děly i po ukončení soutěže. Někteří uživatelé sociální sítě si totiž v záplavě soutěžních komentářů nevšimli, že pořadatelé soutěž už dávno ukončili. Vesele tak přidávali další a další komentáře. O to více byli naštvaní, když se potom dozvěděli, že jejich námaha byla k ničemu.
Objektivně ale musíme říct, že podobné věci se stávají. Pořadatelé nemají moc nástrojů, jak by mohli lépe informovat o ukončení soutěže.
Co však ovlivnit mohou, je transparentnost výběru výherce.
Alza to podle nás moc nezvládla a fanouškům dala do rukou záminku ke konspiračním teoriím. Konec konců. Podívejte se sami, jakým způsobem vyhlásila konec soutěže.
Zkuste se vžít do člověka, který několik (možná i desítek) hodin neustále přidává další a další komentáře. Už se s novým iPhonem v podstatě vidí, protože přeci není možné, aby nevyhrál.
A potom? Nevyhraje. A co víc. Dokonce ani nevidí „důkaz“, že opravdu nevyhrál. Nutně se mu hlavou musí honit myšlenky jako: „Proč v Alze prochází 700 tisíc komentářů? Však stačí znát ten poslední. Beztak je to celé podvod a iPhone dostane někdo ze zaměstnanců nebo jejich příbuzných.“
V czc.cz si s vyhlášením vítěze poradili podstatně lépe.
Metoda sice nemusí být absolutně přesná. Možná někdo přidal komentář o několik sekund později a Facebook ho už správcům stránky czc.cz prostě nezobrazil. Ale ruku na srdce. Koho to zajímá?
Důležité je, že soutěžící viděli výherce „na vlastní oči“. Místo kritiky tak v komentářích převažovaly gratulace.
V „inovovaných“ soutěžích se ale objevil ještě jeden problém, o kterém fanoušci na sociálních sítích horlivě diskutovali. Řeč je o blokaci uživatelů ze strany Facebooku kvůli spamu.
Tento problém ale vychází ze samotného principu soutěže, takže s ním správci firemních facebookových stránek nemohou nic udělat. Leda se této varianty soutěží vzdát.
Zatím je příliš brzo na vynášení velkých soudů. Novinku otestovali dva velcí hráči české e-commerce. První čísla nám doslova vyrazila dech. Inovované soutěže získaly násobně více komentářů než soutěžní posty v minulosti. Jaké to ale bude mít reálné důsledky? Na to si musíme ještě chvíli počkat.
O facebookových soutěžích vedou marketéři a správci sociálních sítí dlouhé a vášnivé diskuze. Například Michelle Losekoot a Eliška Vyhnánková se v populární knize Jak na sítě k soutěžím staví spíše negativně. Z určitého úhlu pohledu má tento názor logické opodstatnění.
Na druhou stranu. Proč by se soutěžemi v posledních měsících (možná už i letech) soustavně zabývala většina firemních facebookových stránek? Kdyby soutěže neměly reálný přínos, dokážeme si představit, že by se jim věnovaly menší firmy, které si to nedokáží správně zanalyzovat, ale soutěže pravidelně pořádají i leadři e-commerce.
Teď už nám nezbývá nic jiného než sledovat, jestli se „nový“ typ soutěžení uchytí. Troufáme si však tvrdit, že ano. Kam to ale může vést dál? Bude o vítězství v soutěži rozhodovat celkový počet komentářů od jednoho fanouška? Kdo ví. Ale až se objeví další novinka, budeme o ní díky analytice vědět jako první.
Social Media