Zveřejněno 29.10.2019
Marně přemýšlíte, jak zvýšit organický dosah příspěvků a přilákat na facebookový firemní profil nové fanoušky? Už nemusíte. Podívejte se, co udělaly soutěže s facebookovou stránkou Alza.cz.
Princip je jednoduchý. Soutěže na sociálních sítích obvykle uživatele navádí k interakci se soutěžním příspěvkem. Typicky máte do komentáře napsat správnou odpověď na otázku, vypsat parametry nějakého produktu, popsat, co byste s výhrou udělali anebo prostě jen naklapat do komentáře kouzelnou formulku, kterou si autor soutěže vymyslí (třeba „X“, „iPhone“, nebo „CHCI“).
Abyste se mohli soutěže účastnit, musíte být standardně také fanouškem dané facebookové stránky. Běžně je součástí soutěžního příspěvku i výzva k likování a sdílení příspěvku. A věřte nebo ne, lidé vás moc rádi poslechnou, protože si myslí, že jejich akce zvýší šanci na výhru.
Soutěžní příspěvky tak pravidelně získávají podstatně více reakcí, komentářů a sdílení než nesoutěžní posty, což v podstatě znamená také větší organický dosah. Dalším příjemným bonusem je nárůst fanouškovské základny a zvýšený zájem o společnost.
Skokové nárůsty fanoušků v grafu jsou v drtivé většině způsobené právě soutěžemi.
Na facebookové stránce Alza.cz jsme během analyzovaného období našli celou řadu soutěží. Největší ohlas ale měly soutěže, ve kterých fanoušek nemusel pro výhru „nic udělat“. Nemusel dohledávat informace, zapojovat fantazii nebo popisovat, co by s výhrou udělal.
Nejlépe fungovaly soutěžní příspěvky, které fanouška naváděly k jednoslovnému komentáři a slibovaly pohádkovou výhru bez práce.
Přesně tento společný rys mělo i TOP 5 příspěvků podle celkového množství interakcí.
Jak už jsme psali výše, nesoutěžní příspěvky dosahovaly v analyzovaném období podstatně horších výsledků (z pohledu získaných interakcí). Jejich funkce je však zpravidla jiná (informační, edukační, zábavní atd.), proto je na sociálních sítích ideální zveřejňovat mix soutěžních i nesoutěžních příspěvků. A to v poměru, který odpovídá vašim cílům.
Aby těch čísel nebylo málo, přidáme ještě jednu statistiku.
Facebooková stránka Alza.cz během analyzované doby zveřejnila celkem 1 792 příspěvků:
„Šéf odjel na dovolenou. A nám to přitom zakázal!“ Přesně tak začínala 30. listopadu série příspěvků, která se pokoušela ve fanoušcích vzbudit dojem, že došlo ke vzpouře zaměstnanců, kteří se rozhodli vybílit sklady a rozdat všechno zboží téměř zadarmo.
Od 30. listopadu 2018 do 4. prosince 2018 zveřejnili pracovníci Alzy na facebookové stránce dohromady 13 příspěvků, které rozvíjely příběh. Většina z nich byly soutěže. A hlavním účelem bylo nalákat co nejvíce lidí do internetového obchodu v určitou dobu, kdy mělo být k dostání zboží za zvýhodněnou cenu.
Co čert nechtěl, Alze se navíc v tu dobu zrovna „zbláznil“ systém a místo 10 kousků slíbených konzolí jich nakupujícím nabídl hned 102.
Celý příběh končil tím, že „neposlušní“ markeťáci byli na koberečku a za trest dostali nařízeno udělat soutěž, kterou zaplatí z vlastní kapsy. Soutěžícím stačilo dát do komentářů link na dárek do 50 000 Kč z e-shopu Alza.cz, a pak už jen čekat, kdo bude tím šťastlivcem.
Z celé akce vzbudil na sociální síti největší ohlas právě poslední příspěvek. Od fanoušků si vysloužil téměř 14 tisíc interakcí.
O smyslu akce se můžeme jenom dohadovat, ale pravděpodobně byla součástí zátěžového testu webu před vánočním nákupovým šílenstvím.
Poznámka k analýze:
K analýze byla vybrána facebooková stránka Alza.cz.
Analyzovaná data se vztahují k období od 30. září 2017 do 1. října 2019.
Social Media