EN

Novinky >> Social Media

Vylaďte si osobní LinkedIn profil k dokonalosti a začněte být konečně pořádně vidět

Zveřejněno 02.04.2020

LinkedIn je skvělý zdroj informací, kontaktů a zakázek. Musí se s ním ale umět. Pokud si jen založíte účet a budete čekat v koutě, věřte tomu, že vás nikdo nenajde a neosloví. Správně nastavený osobní profil poslouží jako životopis, portfolio a v některých případech dokonce plně nahradí internetovou stránku. Když navíc budete na LinkedInu aktivně komunikovat, otevřete si dveře k novým pracovním nebo obchodním příležitostem.

V Česku má osobní profil na LinkedInu už přes 1,6 milionu lidí. Celosvětově profesní sociální síť používá neuvěřitelných 675 milionů uživatelů.

Na rozdíl od ostatních sociálních sítí má LinkedIn jednu obrovskou výhodu. Od počátku je zaměřený primárně na byznys a vše, co s ním souvisí.

Lidé na této sociální síti se snaží aktivně vyhledávat nové příležitosti, prokazovat svou odbornost a navazovat relevantní spojení. Podobné chování očekávají i od ostatních, proto budou rádi za přínosné informace z vašeho oboru i za relevantní nabídky ke spolupráci. 

Jak se na LinkedInu prosadit a urvat si, co největší pozornost pro sebe? Přesně o tom budou další řádky.

První dojem uděláte profilovou fotkou a cover obrázkem

Není to fotka do občanky, ale ani selfie z dovolené. Rozhodně neuděláte chybu, když do LinkedIn profilu zvolíte portrétovou fotku, na které se budete mírně usmívat. Minimálně 60 % by měl zabírat obličej, aby všichni viděli, s kým vlastně komunikují. Zbytek místa vyplňte neutrálním pozadím. 

TIP: Máte skvělou fotku, na které je ale kromě vás také pes, kočka, podprsenka nebo nějaký další rušivý prvek? Zkuste bezplatný on-line nástroj Remove bg pro odstranění pozadí. Během pár sekund už nebude na fotce nic jiného než vaše osoba.

Pokud patříte mezi odvážnější jedince, nebo pracujete v oboru, kde se počítá s určitou mírou kreativity, klidně to promítněte i do profilové fotografie na LinkedInu. Odlišíte se od ostatních a budete lépe zapamatovatelní.

Příklady kreativně pojaté profilové fotky:

Důležité informace k výběru profilové fotky na LinkedIn:

  • Doporučený rozměr je v rozmezí 400 x 400 pixelů až 7680 x 4320 pixelů
  • Maximální velikost je 8 MB
  • Fotka se dá po nahrání do LinkedInu ještě trochu upravit pomocí jednoduchého editoru

Teď krátce ke cover obrázku. Spousta uživatelů ho na svém osobním profilu nemá vůbec a další část ho nevyužívá naplno. Přitom je to obrovská škoda.

Prostřednictvím cover obrázku máte ideální příležitost lidem ukázat, čemu se profesně věnujete. Když obrázek zvolíte správně, bude návštěvník vašeho profilu během několika sekund vědět, co od vás očekávat.

Živíte se šitím oblečení na míru? Dejte si do coveru šicí stroj a několik vašich výrobků. Žurnalista si do coveru může dát například fotku z natáčení reportáže. Datový analytik zase obrázek grafu.

Do obrázku se dá zakomponovat také pár nejdůležitějších informací. Například kontakt, slogan nebo několik hlavních benefitů.

Zkušenější uživatelé mohou prostřednictvím profilové fotky a cover obrázku podpořit také personální nebo firemní branding. Ale to bychom šli už moc do detailů.  

Důležité informace k výběru cover obrázku na LinkedIn:

  • Doporučený rozměr je 1584 x 396 pixels
  • Maximální velikost je 8 MB
  • Žádné důležité prvky by neměly být vlevo dole, protože právě tam se zobrazuje profilová fotka

Zapomeňte na životní motto. Motto na LinkedInu je něco úplně jiného

Překlad do češtiny na LinkedInu občas trochu drhne. Motto je toho zářným příkladem. Kvůli neohrabanému překladu si Češi do této kolonky píší životní motta, i když tím zcela zbytečně přichází o možnost se zviditelnit.

„Přes překážky ke hvězdám,“ a další obecné řeči vám na LinkedInu vážně k ničemu nepomohou.

Co teda do kolonky napsat?

  • kdo profesně jsme
  • co děláme
  • jaké klíčové dovednosti vlastníme
  • jaké oblasti se věnujeme
  • kolik let praxe máme
  • co se nám povedlo
  • čím se odlišujete od ostatních
  • a další relevantní informace

Při vymýšlení motta počítejte s tím, že se musíte vejít do limitu 120 znaků.

Příklady správně zvoleného motta:

Vhodně zvolené motto je pro efektivní fungování osobního profilu na LinkedInu naprosto klíčové. Po profilové fotce je to to první, čeho si ostatní uživatelé všímají. Mají ho přímo na očích při žádosti o propojení, při čtení komentářů i při zobrazení profilu.

Takže ještě jednou. Životní motto na LinkedIn NEPATŘÍ.

Sekce „O mně“ - 2 000 znaků, které rozhodnou o vašem (ne)úspěchu

Další nedílnou součástí osobního LinkedIn profilu je sekce „O mě“ (anglicky summary). V ní máte k dispozici až 2 000 znaků.

Jak je efektivně využít?

  • Prodejte své silné stránky. Rozepište se o klíčových schopnostech a dovednostech. Popište, s jakými technologiemi umíte pracovat. Prokažte, že patříte mezi odborníky ve svém oboru. Pomocí pár vět můžete také ve zkratce vykreslit, jak se vaše kariéra v průběhu let vyvíjela.
  • Pochlubte se úspěchy a ukažte konkrétní čísla. „Meziroční růst prodeje o 30 %. Snížení fluktuace zaměstnanců o 7 %. Výhra v oborové soutěži. Zisk důležité certifikace. Spuštění nového webu, na který chodí o 12 % více návštěvníků.“ Přesně takové informace budou potenciální zájemci o spolupráci při prohlížení vaší sekce „O mně“ hledat.   
  • Buďte autentičtí. Zapomeňte na nacvičené fráze, klišé a pózy. Zkuste se od ostatních odlišit. Okořeňte text špetkou osobitosti.

Než se pustíte do psaní, představte si následující situaci. Nastoupíte do tramvaje, ve které jede váš ideální klient (nebo zaměstnavatel, záleží na účelu vašeho osobního LinkedIn profilu). Na další zastávce ale může vystoupit, proto ho musíte přesvědčit o svých kvalitách během 3 minut.

Co byste o sobě řekli?

Podobné argumenty by měly zaznít i na vašem LinkedInu.

TIP: Nezapomeňte text strukturovat do menších částí pomocí odstavců a odrážek. Ke zvýraznění důležitých částí se v některých případech hodí i speciální symboly (emoji). Čtenáři se ve strukturovaném textu lépe orientují.

Pracovní zkušenosti - ukažte víc než v klasickém životopisu

Základní kostru sekce „Pracovní zkušenosti“ by měly tvořit podobné informace, které najdete v klasickém životopise. Patří mezi ně například:

  • Název pracovní pozice
  • Název subjektu, pro který jste pracovali
  • Informace, jak dlouho jste danou pozici zastávali (případně kariérní růst)
  • Jaká forma spolupráce to byla (plný úvazek, částečný úvazek atd)
  • Jaká byla vaše pracovní náplň
  • Klíčové schopnosti a dovednosti, bez kterých byste se na pracovní pozici neobešli
  • Významné pracovní úspěchy a další ukazatele prokazující vaši odbornost

Při popisování pracovních zkušeností se snažte být maximálně struční a relevantní. Pro lepší přehlednost se určitě vyplatí dát některé informace do bodů.

Na rozdíl od běžného životopisu, můžete na LinkedInu k pracovním zkušenostem přidat i multimediální obsah. Váš osobní LinkedIn profil bude po přidání takového materiálu už na první pohled podstatně atraktivnější. Šikovně zvoleným obsahem také podpoříte vaši odbornost.

Lidé na kreativních pozicích (grafik, redaktor, copywriter, web designer, social media specialist a další) mohou prostor použít k vytvoření přehledného portfolia.

Pozadu by ale neměly zůstat ani ostatní profese. Určitě máte k dispozici také spoustu vlastního materiálu, který se perfektně hodí k sebeprezentaci v on-line prostoru a k budování osobního brandu. Může to být například odkaz na rozhovor, který jste poskytli některému médiu. Fotografie z oborové konference. Odborná publikace. Článek na téma vztahující se k vykonávané profesi. Prezentace. Video. A další.

TIP: Obsah, který na LinkedIn vložíte, by měl podporovat vaši odbornost. Fotka z konference, na které stojíte u pultíku a mluvíte k početnému publiku, o vás i beze slov jasně říká, že jste autorita, kterou si ostatní rádi poslechnou. Existuje ale také obsah, který vám může na LinkedInu uškodit. Proto se radši dvakrát zamyslete, než si na LinkedIn něco nahrajete.

Nezapomeňte na dovednosti a potvrzení

LinkedIn na svém oficiálním blogu zdůrazňuje, že uživatelé, kteří si na svém osobním profilu vyplní aspoň 5 dovedností mají na profesní sociální síti podstatně větší úspěch. Podle statistik dostávají až 31krát více zpráv od náborářů a jejich profil si prohlédne 17krát více lidí.

To už za těch pár kliknutí stojí, nemyslíte?

LinkedIn dovoluje nastavit až 50 dovedností, proto je dobré, že 3 nejdůležitější si můžete „připíchnout“ na začátek.

Zvolení relevantních dovedností je teprve první krok. Ten druhý, ještě důležitější, je jejich potvrzení.

Jak se říká: „Papír snese všechno,“ a my k tomu jedním dechem dodáváme: „… a sociální sítě ještě víc.“

Na LinkedInu (podobně jako na dalších sociálních sítích, ale i jinde) se může kdokoliv tvářit jako odborník a uvádět, že má nejrůznější dovednosti. Ve skutečnosti to nemusí být pravda.

Pokud si na LinkedInu vyplníte dovednosti, ale nebudete je mít potvrzené, moc lidí vás asi brát vážně nebude.

Co s tím?

Existují v podstatě dva způsoby.

1) Požádat kolegy, klienty, spolužáky z VŠ a další relevantní lidi o potvrzení dovedností na LinkedInu

2) Udělat si na LinkedInu test dovedností

Ideální je obě možnosti zkombinovat.

Je na místě podotknout, že LinkedIn nabízí testování jen některých oblastí. Kvíz je navíc dostupný pouze v angličtině.

Díky doporučením získáte důvěru ostatních uživatelů

Slovní doporučení je ještě o úroveň dál než potvrzení dovedností.

Ostatní uživatelé, kteří mají s vaší prací osobní zkušenost mohou prostřednictvím doporučení popsat, jak se jim s vámi spolupracovalo. Nemusí se držet jen potvrzení dovedností. Klidně mohou zmínit i pocit z vaší služby. Případně přidat nějaký další postřeh.

TIP: Pro návštěvníky vašeho LinkedIn profilu slouží doporučení jako sociální důkaz (anglicky social proof). Je to podobné jako v off-line světě. Když si na tabuli před řeznictvím přečtete: „Nejchutnější klobásy právě v prodeji,“ asi těm slovům moc velkou váhu přikládat nebudete, protože to působí jako reklama (a také to reklama je). Pokud vám ale někdo z kamarádů řekne, že v řeznictví XY prodávají nejlepší klobásy široko daleko, pravděpodobně se pro několik kousků také časem vydáte.

Nebojte se požádat předchozího zaměstnavatele, obchodního partnera nebo spolupracovníka o doporučení na LinkedIn. Stává se jen velice zřídka, že byste narazili na poučené lidi, kteří vám napíší doporučení sami od sebe.

Slušnou žádost ale určitě nikdo neodmítne.

A co dělat, když vám někdo napíše negativní/nevhodné hodnocení? Máte dvě možnosti. Buď doporučení nezveřejníte, nebo požádáte o revizi.

Plno benefitů za 20 sekund práce. Upravte si URL osobního profilu

Automaticky vygenerovaná URL adresa vašeho LinkedIn profilu bude vypadat pravděpodobně asi takto - www.linkedin.com/in/jméno-příjmení-a512a325/. Po krátké úpravě, která zabere přibližně 20 sekund, ale může vypadat třeba takto - https://www.linkedin.com/in/ondrej-kolda-copywriter/.

Upravená URL adresa působí profesionálnějším dojmem, lidé se z ní dozví více informací a použití klíčového slova může zlepšit i vaši dohledatelnost na internetu (dokonce i mimo LinkedIn).

Jak tedy URL adresu upravit? Jednoduše.

Ze všeho nejdříve se musíte dostat na osobní LinkedIn profil. Potom se kouknete doprava nahoru a kliknete na tlačítko „upravit veřejný profil a upravit adresu URL“ viz obrázek.

Teď už stačí kliknout na ikonu tužky a upravit URL adresu podle svých představ.

Volitelná část může mít 3-100 znaků, ale doporučujeme zůstat při zemi. Jméno, příjmení a pozice/klíčové slovo bohatě stačí.

Užitečné TIPY ke změně URL adresy osobního LinkedIn profilu:

  • Malá a velká písmena v nastavitelné části nehrají roli. To znamená, že https://www.linkedin.com/in/ondrej-kolda-copywriter a https://www.linkedin.com/in/OnDreJ-Kolda-cOpywriter/ budou odkazovat na stejný LinkedIn profil.
  • URL adresu osobního LinkedIn profilu můžete změnit až 5krát za 6 měsíců. Rozhodně to ale nedoporučujeme, protože to může způsobit problém v dohledatelnosti vašeho profilu. Ideální je upravit URL adresu jednou, abyste se zbavili automaticky vygenerované URL. Další změna má smysl až v momentě, kdy se něco zásadního změní. Třeba se rozhodnete pro kariéru v jiném odvětví.
  • Chcete si přidat odkaz na LinkedIn profil na web, do on-line životopisu nebo do podpisu v e-mailu? Můžete. A je to velice jednoduché. Na stejném místě, na kterém jste si upravovali URL osobního profilu, sjedete o trochu níže a zobrazí se vám tabulka. Klikněte na ní a LinkedIn už vás dál navede.

Každá vyplněná položka se počítá

Čím více informací o sobě LinkedInu poskytnete, tím budete pro jeho algoritmus čitelnější. Úměrně tomu se vám otevřou i možnosti profesní sítě. Budete lépe dohledatelní, vaše příspěvky uvidí více lidí a uživatelé se o vás na jednom místě dočtou důležité informace, které potřebují pro navázání spolupráce.

V článku jsme se zaměřili jen na několik položek, které mají největší dopad na efektivitu osobního profilu a lidé v nich často chybují. Rozhodně to ale neznamená, že byste měli ostatní sekce přehlížet.

Vzdělání, licence a certifikace, zájmy, dobrovolné činnosti i lokalita, ve které působíte, jsou informace, které byste měli mít na osobní profilu vyplněné.

Je velice pravděpodobné, že recruiteři, potenciální klienti i zaměstnavatelé budou vyhledávat právě podle lokality. Pokud si ji na profilu nevyplníte, dobrovolně se ochudíte o celou řadu příležitostí.

A víte co? Podobně je to i s ostatními položkami.

Osobní LinkedIn profil není nic statického, vyplatí se ho průběžně upravovat

Žijeme v dynamické době, ve které se situace mění ze dne na den. Přesně z tohoto důvodu se vyplatí i pravidelná aktualizace osobních LinkedIn profilů.

Platforma LinkedIn udělá čas od času změnu. Přidá další sekci. Jinou naopak odstraní, nebo upraví fungování. V průběhu času se mění i chování a očekávání uživatelů sociálních sítích. Jen si vzpomeňte, co jste dělali na Facebooku před 10 lety, a co tam chodíte dělat dnes. Podobně se vyvíjí i LinkedIn. Mění se také společensko-ekonomická situace. Soustavně se proměňuje také styl komunikace. Co bylo před 5 lety „cool“, může dnes působit spíše trapně.

Nikdo neočekává, že budete profil upravovat každý týden. To by bylo konec konců zbytečné. Jednou za čas, třeba za půl roku, se ale drobná revize osobního profilu určitě vyplatí.

Buďte aktivní - pište příspěvky, reagujte, sdílejte, navazujte kontakty

Jak už jsme psali na začátku článku. Mít správně vyplněný profil je první krok k úspěšnému působení na LinkedInu. Pouze tak oslovíte relevantní lidi, kteří budou otevření spolupráci.

Dalším krokem, je být aktivní. Psát příspěvky, zapojovat se do diskuzí ostatních uživatelů, sdílet své know how, přidat se do oborových LinkedIn skupin, cíleně se propojovat s relevantními lidmi atd.

Různé statistiky, včetně té přímo od LinkedInu v sales navigatoru, ukazují, že pouze 2-3 % uživatelů zveřejňují na LinkedInu vlastní obsah.

Co z toho plyne? Začněte tvořit hodnotný obsah ze svého oboru a brzy si na LinkedInu získáte zaslouženou pozornost. Teď je ideální čas začít.

Další novinky

 novinka - sintera.cz

Social Media

4 body, ve kterých (menší) společnosti na sociálních sítích chybují

celá zpráva
 novinka - sintera.cz

Social Media

Začněte na LinkedInu budovat síť kontaktů - efektivně a s přesnou vizí

celá zpráva
 novinka - sintera.cz

Social Media

Nejlepší časy pro zveřejňování firemních LinkedIn příspěvků. Analyzovali jsme 9 685 postů

celá zpráva
 novinka - sintera.cz

Social Media

Komplexní data o CZ/SK influencerech na Instagramu - květen 2020

celá zpráva