Zveřejněno 27.02.2020
Zkuste se chvíli zaměřit na své chování na sociálních sítích. Podle čeho si vybíráte příspěvky, které si přečtete? Pravděpodobně scrollujete směrem dolů, a když vás něco zaujme, zpozorníte. Po několika sekundách se do příspěvku začtete pořádně, nebo nemilosrdně pootočíte kolečkem a post zmizí. Klidně mohl mít skvělou myšlenku, ale nezaujal.
Naučte se základní principy tvorby příspěvků na sociální sítě a získejte pro své myšlenky zaslouženou pozornost. Nedá to až zas tolik práce.
Blok textu lidi odradí už na první pohled. Strukturujte
Knížky, noviny, ale třeba i smlouvy. Ať se podíváte v podstatě na jakýkoliv psaný text, bude pravděpodobně strukturovaný do menších celků (kapitol, odstavců, vět, výčtu bodů…), aby se v něm čtenáři lépe vyznali.
Přestože není důvod se na sociálních sítích chovat jinak, denně vídáme příspěvky, ve kterých text doslova křičí: „Nečti mě!“
Pokud ale chcete čtenáře zaujmout už během rychlého skenování příspěvku, musíte do textu dát „opěrné body“.
Kromě základní strukturace textu do odstavců, se v příspěvcích vyplatí používat i další zbraně social media specialistů:
TIP: Pozornost upoutáte také vhodně zvoleným hashtagem. Například náš post na sociálních sítích k tomuto článku doplníme o hashtagy: #SocialMedia #HRmarketing #LinkedInTip.
Bez pěkného vizuálu to budete mít na sociálních sítích těžké
Sice existují příspěvky bez obrázku, fotky nebo videa, ale je jich naprosté minimum. Proč? Vizuální složka poutá pozornost, proto by byla hloupost se této příležitosti dobrovolně vzdát.
Hned ze začátku bychom měli zmínit ještě jednu důležitou věc. Pozornost upoutá i extrémně ošklivý a neprofesionální obrázek nebo fotka. Je ale na místě se upřímně zeptat: „Chceme takovou pozornost?“ Odpověď by ve většině případů měla znít: „Ne.“
Dobře. Kde ale přijít k zajímavé fotce nebo obrázku, když zrovna nemáme po ruce vlastní fotku ani zkušeného grafika?
Jako první se nabízí různé internetové galerie. Některé jsou dokonce zdarma - pixabay, pexels nebo unplash. Placené alternativy (jako například shutterstock) nabízí originálnější obrázky a fotografie, které nepotkáte na každém internetovém rohu, ale také si za ně pěkně zaplatíte. Pro začátek to je, aspoň podle nás, zbytečný luxus.
Pokud to s tvorbou příspěvků na sociální sítě myslíte vážně, doporučujeme do záložek vašich prohlížečů přidat i Canvu. Je to velice intuitivní on-line nástroj pro „základní“ grafickou úpravu. Využít můžete i dostatečné množství předpřipravených šablon, které si stačí doupravit k obrazu svému. Vyměníte text, fotku, přidáte logo a máte hotovo.
A to nejlepší nakonec. Bezplatná verze je natolik rozsáhlá, že si s ní většina běžných uživatelů bohatě vystačí.
Jirásek už netáhne. Pište krátce, svěže a srozumitelně
Popsat východ slunce na dvě stránky je sice umění, za které se v minulosti sbírala ocenění, ale ve světě sociálních sítí s tímhle stylem psaní neuspějete.
Dnes musíte psát čtivě a k věci.
Obloukem se vyhněte:
Základní poučky copywritingu zní asi takto:
„Pište, jak mluvíte. Používejte slova, kterým vaše cílová skupina rozumí. Buďte struční.“
Určitě se také vyplatí dávat to důležité na začátek. V žurnalistické praxi se tomuto stylu psaní říká obrácená pyramida. Základním předpokladem je fakt, že čtenář věnuje největší pozornost prvním řádkům. Potom už jeho zájem většinou klesá. Někteří dokonce text ani nedočtou a začnou se věnovat jiným činnostem.
Příběhy nás baví od nepaměti. Probuďte emoce pomocí storytellingu
Ještě dřív, než lidé vymysleli písmo, už si u praskajícího ohně vyprávěli příběhy. Když se nad tím zamyslíte, tak celý svět kolem nás je složený z mnoha malých, a ještě menších příběhů, které se vzájemně prolínají a denně nás ovlivňují.
Je to v podstatě základní komunikační vzorec, díky kterému se lidem dobře pamatují informace a vyvolávají v nich určité emoce.
Jak si asi mnozí pamatujete ze školy, ideální příběh se skládá z:
Je ale logické, že do příspěvku na sociální sítě nebudete jednotlivé fáze dopodrobna rozpracovávat. Stačí několik vět.
Chcete ukázku? Máte ji mít. Takhle podle nás vypadá perfektní příběh, kterým vyšperkujete firemní komunikaci na sociálních sítích. K dokonalosti už chybí jen lehká strukturace textu.
Jestli chcete další ukázky příběhů na sociálních sítích, stačí se podívat na značky, které hrají v marketingu první ligu.
Kofola je příběh o lásce. Red Bull vypráví o adrenalinových sportech a překonávání hranic. Coca – Cola staví svou komunikaci směrem k zákazníkům na přátelství a pohodě.
Pište pro lidi
Klepete si na čelo? Pro koho jiného byste psali, když ne pro lidi? Zdá se to banální, ale hodně lidí píše „pro sebe“.
Jestli chcete být na sociálních sítích úspěšní, musíte se zaměřit na cílovou skupinu. Měli byste mít co nejvíce informací o jejich situaci, úhlu pohledu a problémech, které řeší. Pouze tak budete moct v příspěvcích otevírat témata, která je dlouhodobě zajímají. Postupně si budete získávat pozornost a důvěru.
A koho myslíte, že osloví, až budou hledat odborníka na oblast, které se věnujete? Přesně tak. Vás, protože už budou dávno vědět, že děláte skvělou práci, umíte poradit a máte celou řadu spokojených klientů. Navíc vám už budou trochu zavázaní, protože už pravděpodobně použili radu z vašeho příspěvku, díky které si ušetřili spoustu starostí.
Buďte na sociálních sítích vidět
Social Media