Zveřejněno 27.05.2019
Stabilní proud relevantních informací. Přesně to najdete na sociálních sítích společnosti ČEZ. Rozhodně nečekejte žádné bizarní příspěvky, které mají přilákat senzacechtivé fanoušky. Všechny statusy na sociálních sítích jsou důkladně promyšlené a plní svou funkci. Podívejte se na rozbor toho nejzajímavějšího.
Český výrobce a distributor elektrické energie má na Facebooku hned dvě oficiální firemní stránky. Jednu hlavní - Skupina ČEZ. A druhou kariérní – Práce v ČEZ.
V Sinteře jsme se zaměřili na sociální síť pro HR účely, která 13. dubna 2019 překonala hranici 10 000 fanoušků. Příznivci si v průběhu roku mohli přečíst (nebo aspoň prohlédnout) hned 249 příspěvků. A z toho bylo 46 videí. Rozmanitého obsahu je na kariérní stránce zkrátka hodně. Podívejte se s námi aspoň na několik nejzajímavějších příspěvků a trendů.
Úplně nejúspěšnějším příspěvkem (z hlediska počtu reakcí, komentářů a sdílení) posledního roku je novoroční facebooková soutěž o vstupenky do aquaparku.
Do soutěže správci stránky na sociální síti šikovně zakomponovali informace o počtu nových pracovníků. Jedním příspěvkem se tak podařilo nenásilným způsobem rozšířit informaci mezi facebookové fanoušky.
Soutěže vybízí uživatele sociální sítě k akci, a právě proto pravidelně patří mezi nejúspěšnější příspěvky z hlediska počtu interakcí (součet reakcí, komentářů a sdílení). Z toho důvodu pro nás není úspěch soutěže mezi fanoušky žádným velkým překvapením.
Udivilo nás něco úplně jiného. Fotogeničnost chladících věží. A kreativita, se kterou ji dokázali ve společnosti ČEZ využít ve svůj prospěch.
Pomocí videomappingu se povedlo vytvořit dechberoucí podívanou. Bylo to něco speciálního pro lidi, kteří byli přímo na místě. Dovedeme si představit, jak asi musel reagovat náhodný kolemjdoucí (nebo kolemjedoucí v autě), protože něco podobného se opravdu nevidí každý den.
Dosah akce (respektive obou akcí) byl však podstatně větší. Bylo zřejmé, že se při této události podaří udělat pěkné vizuální materiály. Navíc to bylo něco neobvyklého, co by mohlo lidi zajímat. A třeba mít i virální potenciál. Proto se nedivíme, že se o události mluvilo i v mnoha médiích viz Deník, Lidovky, iDnes, Mediaguru, TN.cz a další.
Myslíme si, že akce měla ještě minimálně jeden další efekt, který sice není na první pohled tolik vidět, ale z dlouhodobého hlediska je velmi důležitý.
Akce vzbudila pozitivní emoce, které si lidé budou spojovat s budovami elektráren. A v konečném důsledku i se značkou ČEZ.
Na facebookové stránce Práce v ČEZ nás ale zaujaly i jiné příspěvky.
Líbí se nám například série postů, která ukazuje pracovní oděvy zaměstnanců.
Díky příspěvkům se zaměstnanci dovědí, v čem chodí jejich kolegové z ostatních oddělení. Potenciální zájemci o práci v ČEZ si dopředu prohlédnou firemní stejnokroj. A v neposlední řadě je to také způsob, jak na sociální síti uvolnit atmosféru. Sice jsme u jednoho příspěvku našli komentáře, které by se daly zařadit do kategorie Negativní, ale podle nás to bylo myšlené spíše ve srandě. Domníváme se, že nikdo nemůže myslet úplně vážně to, že by někomu záviděl firemní ponožky.
Většina komentářů je spíše vtipných a pozitivních.
Oslovil nás také způsob informování o kalamitách. Nikdo z ČEZ se nevymlouval na extrémní počasí kvůli, kterému došlo k výpadkům proudu a dalším nepříjemnostem. Podobné situace se prostě stávají. Nikdo nedokáže ovlivnit počasí. A přesně tak se to povedlo odkomunikovat na facebookové stránce Práce v ČEZ.
V příspěvcích se šikovně zbavili odpovědnosti za elektrické vedení. Při špatné komunikaci by mohly vyvstat otázky, jestli náhodou nepodcenili stav energetické sítě. Jestli neměli už dávno pokácet stromy v bezprostředním okolí elektrického vedení. Jestli neměli zvolit masivnější sloupy. A kreativní mozky by zcela jistě napadlo ještě mnoho dalších výtek.
A co udělali v ČEZ?
Jednoduchou věc. Sebrali všem kritikům vítr z plachet. Situaci totiž otočili o 180°.
Nebylo to 43 tisíc domácností, které byly částečně i kvůli ČEZ bez proudu. Bylo to 43 tisíc šťastných domácností, které se radovaly z dodávek proudu jenom díky dobře odvedené práci zaměstnanců ze společnosti ČEZ.
Ze zaměstnanců se povedlo udělat hrdiny, kteří celou situaci zvládli.
Nikdo soudný by si asi nedovolil pod podobný příspěvek psát kritiku, protože by to dehonestovalo úsilí a odvedenou práci zaměstnanců.
Vedení společnosti příspěvkem zároveň vyjádřilo úctu a respekt všem zaměstnancům, kteří se se zvýšeným úsilím podíleli na nápravě.
Právě pozitivní vztah k zaměstnancům je cítit i z mnoha dalších příspěvků.
Podobná sdělení prostě musí zahřát u srdíčka.
Příspěvek z období Vánoc ukazuje, že se lidstvo bez elektrické energie neobejde a lidé, kteří přes svátky pracují jsou velmi důležitým článkem společnosti ČEZ, kterého si vedení váží a uvědomuje si důležitost těchto lidí.
A paní, která pracovala pro ČEZ přes 40 let, je pro firmu doslova zlatým grálem. Příspěvek je určitým signálem směrem k potenciálním uchazečům o práci. Je to konkrétní ukázka toho, že práce ve společnosti ČEZ asi nebude úplně špatná, když jí paní Evženie zasvětila velkou část svého života. Zároveň z příspěvku sálá příjemné teplo, že si společnost vzpomněla na svého zaměstnance, i když už je dávno v penzi. A to nemluvíme o tom, co setkání, květina a několik vřelých slov znamenalo pro paní Evženii.
Dobrosrdečnost společnosti reflektují i další příspěvky, které se věnují různým dobročinným akcím.
Co říct závěrem?
Facebooková stránka Práce v ČEZ na nás působí velmi dobrým dojmem. Je vidět, že se jí věnují lidé, kteří sociálním sítím rozumí. Příspěvky jsou promyšlené a je v nich rozpoznatelná dlouhodobá strategie.
Zatímco na Facebooku má energetický obr dvě firemní stránky, na LinkedInu najdete jen jeden profil – ČEZ.
Oproti facebookové stránce má LinkedIn profil o něco více followerů. K dnešnímu datu konkrétně více než 12 850. Přitom updatů statusu jsme v analyzovaném období zaznamenali jenom 100, což je o 149 příspěvků méně než na sociální síti Facebook. Ale evidentně to nevadí. Statusy na LinkedInu si od followerů vysloužily celkem přes 5 200 liků a komentářů. A to je v poměru k počtu příspěvků lepší výsledek než na Facebooku.
A teď už pojďme trochu dál od tvrdých dat, ať vás nebolí hlava.
Je zajímavé, že nejúspěšnější příspěvek na LinkedIn profilu ČEZ (podle součtu liků a komentářů) se věnuje ocenění společnosti.
Pro správné pochopení jevu se vyplatí podrobněji podívat na lidi, kteří na status reagovali. Sice je tam relativně velké procento uživatelů sociální sítě, kteří uvádí, že pracují pro ČEZ, ale najdete tam i mnoho dalších lidí z nejrůznějších oblastí. A podle nás to reflektuje sílu brandu.
Ale zajímavých fenoménů jsme na LinkedIn profilu ČEZ objevili mnohem více.
Hned několik příspěvků, které se umístily mezi nejúspěšnějšími, se věnovalo genderové vyváženosti ve společnosti ČEZ. Je to pravděpodobně snaha o odstranění stereotypu, že v technologicky zaměřené firmě preferují muže.
Podobné statusy se na firemním LinkedInu setkávají s pozitivní odezvou. Podle všech ukazatelů se to zkrátka jeví jako správná cesta.
Podstatná část úspěšných statusů se věnuje také inovacím, moderním technologiím a energetickým úsporám. Vesměs v nich není co vytknout. Vizuální stránka i informační hodnota se nám ve většině případů líbila.
LinkedIn profil ČEZ na nás působil trochu konzervativnějším dojmem než facebooková stránka Práce v ČEZ, ale podle dat to ničemu neškodí. Některá témata více rezonovala na Facebooku, jiná na LinkedInu, ale celkově musíme konstatovat, že obě sociální sítě vede ČEZ velmi úspěšně a hodně firem může společnosti ČEZ jenom tiše závidět.
Poznámka k analýze:
K analýze byl vybrán facebookový profil Práce v ČEZ a LinkedIn profil ČEZ.
Analyzovaná data se vztahují k období od 24. dubna 2018 do 25. dubna 2019.
Social Media