Zveřejněno 31.07.2019
Nedostatek pracovních sil. Přesně tím se vyznačuje několik posledních let. Nezaměstnanost v České republice v květnu 2019 klesla hluboko pod tři procenta, což znamená, že bez práce je aktuálně nejméně lidí od roku 1997. Situace není pro firmy z personálního hlediska jednoduchá, přesto místo inovací častokrát stále spoléhají na „osvědčené“ metody náboru, které však pomalu přestávají fungovat.
Krize, ať už je jakákoliv, je vždycky obdobím příležitostí, velkých vzestupů i pádů. Zkrátka. Mění se zažité pořádky. A kdo se dokáže přizpůsobit, ten zpravidla odchází jako vítěz.
V náboru se věci až zas tak často nemění, proto panuje určitá nechuť k novotám. Stačí se ale rozhlédnout kolem sebe a zjistíte, že některé společnosti už pomalu reagují na novou situaci a postupně inovují své náborové praktiky.
A podobné to bylo i v minulosti. Příležitostí se vždycky nejdříve chopili nejprogresivnější zaměstnavatelé. Teprve potom se postupně přidávali další.
První fáze je totiž relativně náročná. Nikdo netuší, co od nové příležitosti čekat. První odvážlivci si musí krok za krokem prošlapat cestu. Investovat energii, čas i peníze. A postupně vymyslet, jak příležitost efektivně využít ve svůj prospěch. Stanou se průkopníky, kteří se zapíšou do učebnic marketingu.
Další vlna už to má podstatně jednodušší. Dosáhne výsledků s menším úsilím, protože už se má kde inspirovat.
Je důležité si uvědomit, že i inzerce v novinách byla pro tehdejší zaměstnavatele horkou novinkou. Trvalo určitou dobu, než pochopili, že se pracovní inzerát prostřednictvím novin dostane k poměrně velkému množství lidí. Postupně si ale uvědomili, že novinku musí přijmout, aby byli konkurenceschopní.
Podobně zaměstnavatelé objevovali potenciál rádia, televize a dalších médií včetně internetu.
Je to přirozený vývoj. Některé komunikační kanály prostě postupně přestávají fungovat, jiné se naopak začnou rozvíjet a tím pádem se stanou zajímavé i pro další segmenty, třeba i pro oblast HR marketingu. Vliv na to má spousta faktorů. Namátkou třeba rozvoj a dostupnost technologií, změna životního stylu nebo ekonomická situace.
Svět se zkrátka mění. Stačí se podívat kolem sebe. Nastává doba internetová.
Internet už není dostupný jen v knihovnách a vědeckých pracovištích, jako tomu bylo ještě před 30 lety, nebo v našich domovech, jako tomu bylo relativně donedávna. V současné době se lidé běžně připojují k síti téměř odkudkoliv. Ve vlaku, na pláži, nebo třeba na samotě u lesa. Pokud chtějí, mohou si okamžitě vyhledat aktuální informace, odepsat na mail nebo odpovědět na sociálních sítích.
A je zcela přirozené, že podobnou flexibilitu a aktuálnost očekávají i od ostatních.
Většina firem v České republice se ale v náboru stále spoléhá na statickou prezentaci. Inzerují na internetových pracovních portálech, kde sice hodně lidí hledá zaměstnání, ale rozsah inzerátů nedovoluje ukázat atmosféru společnosti. Neposkytuje zásadní možnost odlišit se od konkurence. Je to „jen“ několik málo řádků více či méně zacíleného textu. Potenciální zájemci se navíc nemají možnost zeptat na doplňující informace prostřednictvím chatu.
Některé společnosti využívají k náboru i speciální kariérní webové stránky, na kterých se snaží ukázat firemní hodnoty, benefity a atmosféru na pracovišti prostřednictvím různě zpracovaných textů, fotografií a videí. Je to určitě krok správným směrem, ale opět chybí interaktivita a postupem času i aktuálnost. Navíc, člověk musí konkrétní webovou stránku cíleně vyhledat.
Sociální sítě nabízí úplně jiné možnosti. Informace o firmě se po sociální síti mohou šířit od uživatele k uživateli. Stačí několik reakcí, komentářů nebo sdílení a dosah příspěvku se zásadním způsobem zvyšuje. Dosah se dá navíc podpořit cílenou reklamou. Zajímavé informace se tak dostanou k potenciálním zaměstnancům samovolně. Nemusí je nikde složitě vyhledávat. Prostě se zobrazí na jejich displeji, když se dívají na sociální síť.
Prostřednictvím sociálních sítí může firma dlouhodobě působit na tisíce potenciálních zaměstnanců. Denně komunikovat kousek svého příběhu. Být aktuální. Odpovídat na případné dotazy. A postupně budovat vztah s cílovou skupinou.
Stačí založit firemní profil na sociální síti, kterou si vyhodnotíte jako nejvhodnější pro vaše účely, a systematicky na něj přidávat obsah, který bude přínosný pro současné i potenciální zaměstnance.
Sociální sítě jsou dalším stádiem neustálé evoluce náborových postupů. Podobně jako inzerce v novinách, rádiu nebo na internetových pracovních portálech ve své době zásadně ovlivnila nábor zaměstnanců, tak i sociální sítě budou mít výrazný dopad na celou HR oblast.
První čeští průkopníci už sociální sítě k náboru dávno využívají. Další firmy se postupně přidávají. Díky tomu už začíná být pomyslná cestička k efektivnímu využití nové příležitosti v náboru relativně prošlapaná, a proto je ideální doba vydat se také na cestu.
Zvláště, pokud si můžete objednat zkušeného průvodce, který dohlédne, abyste neztratili směr a šli tou nejkratší trasou. Během chvilky tak můžete ostatní předběhnout a stát se dominantním hráčem, který bude hrát výraznou roli ve svém segmentu.
Social Media