Zveřejněno 18.02.2020
V ostatních oblastech je naprosto běžné monitorovat konkurenci. Učit se z chyb a hledat další možnosti růstu. Na sociálních sítích se analýze věnují zatím hlavně B2C společnosti, které mají firemní profily zaměřené na prodej. Což je škoda.
Analýza konkurenčních firemních profilů se vyplatí i společnostem, které sociální sítě používají pro HR účely. V následujících řádcích představíme 3 hlavní důvody.
1. Nebudete opakovat chyby a získáte další úhel pohledu
Hledání vlastní cesty je sice super, ale mnohem lépe se jde po vyšlapané pěšině. Nezabloudíte. Nespadnete ze skály, a když zrovna uvidíte zkratku, můžete se po ní klidně vydat. Budete ale vědět, že se máte kam vrátit.
Rozhodně vás nenabádáme k bezhlavému kopírování. To určitě ne.
Pokud ale budete mít před sebou informace o úspěšných a neúspěšných příspěvcích za několik měsíců od vybraných konkurentů, bude se vám vymýšlet obsah na vlastní firemním profil podstatně snáze. Budete vědět, jaké příspěvky vyvolaly pozitivní odezvu, a kterým byste se měli radši vyvarovat, protože odstartovaly lavinu negativních komentářů.
Dozvíte se také spoustu informací o zaměstnancích, vašem odvětví a regionu. Už nebudete uvěznění ve vlastní bublině. Rozšíříte si obzory o další pohled.
2. Inspiraci přetavíte na skvělé příspěvky
Kdo se někdy věnoval tvorbě obsahu na sociální sítě, asi nám dá za pravdu, že neustále přicházet s něčím zajímavým a neokoukaným, dá celkem fušku.
Díky analýze sociálních sítí získáte pořádnou dávku inspirace. Odhalíte, jakým tématům se konkurence věnuje, a která naopak přehlíží. Podněty k obohacení vlastní obsahové strategie můžete najít i v komentářích pod příspěvky.
Rozhodně se zaměřte také na oblíbenost formátů ve vašem odvětví. Používá konkurence videa? Fungují? Nebylo by lepší udělat infografiku?
TIP: Poučit se můžete také z chyb, které pramení z nedostatečné zkušenosti se psaním příspěvků na sociální sítě. Denně vidíme X postů na super témata, které ale čtenáře odrazují už na první pohled. Stačí přitom tak málo. Zkuste blok textu trochu „provzdušnit“. Je přeci přirozené členit text do odstavců. Proč to potom velká část lidí v příspěvcích na sociální sítě nedělá? Pro upoutání pozornosti se skvěle hodí čísla, emoji a další „speciální“ znaky.
3. Odhalíte, čeho můžete na sociálních sítích reálně dosáhnout
„Proč máme u příspěvku na firemním profilu jen 3 liky a 2 komentáře? Vždyť, když dá nějaký post na ty internety naše dcera, tak má během chvilky desítky, někdy dokonce i stovky srdíček.“ Připomíná vám to něco? K ilustraci nepochopení jsme použili extrémní případ, ale nic to nemění na tom, že je velice těžké diskutovat s lidmi, kteří o sociálních sítích moc neví.
Jakmile budete mít v ruce reálná čísla o vašich konkurentech, vaše pozice se diametrálně změní. Najednou bude ve firmě daleko snazší vysvětlit, že s náborovým profilem na sociálních sítích asi nikdy nebudete mít takovou odezvu jako klasické B2C společnosti (Alza, Czech Computers, Lidl atd.), které se svými produkty oslovují podstatně větší publikum.
Pokud ale sociální sítě pro HR účely používá tolik firem, asi se soustavná komunikace s relevantními lidmi v on-line prostředí vyplatí. A vždycky se můžete nadřízeného zeptat: „A vy znáte nějaký lepší způsob, jak dlouhodobě oslovovat stovky, tisíce nebo dokonce i desetitisíce lidí se zájmem o vaši práci?“
Jak udělat analýzu sociálních sítí?
Ještě do nedávna byste si museli vypsat konkurenční firmy a potom je pěkně popořadě procházet na sociálních sítích. Poctivě si do tabulek zapisovat, kolik mají fanoušků, jak často uživatelé reagují na příspěvky, a kolik postů za určité období zveřejní.
Prostě hodně práce. O to víc zamrzí, když s odstupem času zjistíte, že jste na něco zapomněli a musíte začít znovu.
V současné době už naštěstí nic podobného podstupovat nemusíte. Pomocí SINTERA Reportu si základní analýzu sociálních sítí zvládnete udělat sami během několika minut.
Kdybyste chtěli komplexnější výstup doplněný o exportovaná data a konkrétní tipy na vylepšení vašich příspěvků, rádi vám takovou analýzu zpracujeme.
Díky naší analýze si budete umět odpovědět na otázky typu:
Buďte na sociálních sítích lepší než vaše konkurence. S námi to zvládnete!
Social Media