EN

Alza jde proti proudu. Zveřejňuje mnohem víc obsahu na LinkedInu než na kariérním Facebooku

Zveřejněno 03 06 2019

Mimozemšťan není doma jen na televizních obrazovkách. Zabydlel se i na sociálních sítích. Podle analýzy to vypadá, že v oblasti náboru v Alze spoléhají hlavně na profesní síť LinkedIn, kde se jim daří velmi dobře. Jenom během dubna přibylo na profilu Alza.cz 274 followerů. Kariérní stránka We Are Alza na Facebooku roste podstatně pomaleji. Analyzovali jsme sociální sítě úspěšné společnosti, abyste věděli, co funguje.

Alza na Facebooku

Firemní stránku s názvem Alza.cz najdete na Facebooku už od roku 2009. Slouží především k podpoře prodeje. A v současné době má přes 180 tisíc fanoušků. Nemělo by zapadnout ani číslo 853. Tolik postů si totiž fanoušci mohli prohlédnout v období od 1. května 2018 do 30. dubna 2019. Je dobré zdůraznit, že je to opravdu hodně příspěvků. Například Lidl Česká republika ve stejném období zveřejnil 641 příspěvků. Ale na druhou stranu… Za shodnou dobu facebooková stránka MALL.CZ (přímá konkurence Alzy) naservírovala fanouškům neuvěřitelných 2 083 postů.

Pro naše účely je ale mnohem zajímavější facebooková stránka We Are Alza, která slouží hlavně k náboru a budování značky. Na oblíbené sociální síti ji najdete od 19. října 2016. A v současné době má přes 2 920 fanoušků. Správci kariérní stránky během sledovaného období (od 1. května 2018 do 30. dubna 2019) zveřejnili celkem 144 příspěvků, které fanoušky vybudily k 3 261 interakcím (součet reakcí, komentářů a sdílení). Za uvedenou dobu se kariérní stránce podařilo vyrůst o 231 fanoušků.

A teď k tomu, co jsme našli na facebookové stránce We Are Alza…

Zaujaly nás dva příspěvky, které odkazují z kariérní stránky na Facebooku na LinkedIn profil Alza.cz.

Alza

Není na tom nic až zas tak divného. Až na to, že z LinkedInu na facebookovou stránku Alza neodkazuje. Je to jen další indicie, která ukazuje, že Alza k náboru upřednostňuje LinkedIn. Odpovídají tomu i další poznatky, ale o tom se rozepíšeme níže. Teď se budeme ještě chvíli věnovat jenom Facebooku.

Alza prostřednictvím příspěvků na stránce We Are Alza hodně zdůrazňuje vlastní úspěšnost. A není se čemu divit. Čísla působí opravdu impozantně. Jen se podívejte na jeden z příspěvků, který byl v analyzovaném období mezi fanoušky 3. nejúspěšnější (v součtu reakcí, komentářů a sdílení).

Alza rekordy

Rozhodně není na škodu se pochválit. Podobná čísla prostě budí zájem. Vedení Alzy se při pohledu na čísla dme pýchou. Konkurenti blednou závistí. A potenciální kandidáti buď uznale pokyvují hlavami, nebo se jim rozklepou kolena. Každopádně efekt to má správný. Podle příspěvků na sociálních sítích chce Alza nabírat lidi s potenciálem, kteří chtějí být nejlepší a nebojí se výzev. Pro ostatní není místo.

Dobře na nás působí i další příspěvek, který oslavuje úspěch. A podle ohlasů se líbil i fanouškům.

Alza - nová pobočka

Fotky sice nemají profesionální kvalitu, ale zachycují unikátní atmosféru. Podařilo se nimi zaznamenat něco, co se běžně nevidí. Fronty. Zástupy lidí před prodejnou. V dobách, kdy se běžně čekalo na dodávku banánů, by to nebylo nic zvláštního. Dnes podobné scenérie vzbuzují dojem exkluzivity.

Vizuální sdělení se navíc podařilo vyšperkovat i efektivním textem. Je v něm humor, emoce a pochvala. Prostě dobrá práce.

Výraznou roli v komunikaci na Facebooku hraje kromě humoru i důraz na inovace. Významné osobnosti z vedení společnosti často vystupují v médiích, kde mluví o inovacích, moderních trendech a technologických vychytávkách. Mediální výstupy potom sdílí na facebookové stránce We Are Alza.

Nezůstává však jen u řečí. Novinek v logistických centrech a interních informačních systémech si sice běžný zákazník (nebo uchazeč o práci) většinou nevšimne, ale do futuristické Prodejny budoucnosti se může jít podívat osobně.

Alza - Prodejna budoucnosti

Je to součást budování brandu. Alza už není „jen“ veleúspěšný e-shop ze středu Evropy. Je to technologická společnost se silným marketingem, která už dávno přerostla hranice České republiky.

Dokazují to i další příspěvky na facebookové stránce We Are Alza.

Z hlediska vnímání brandu je velmi důležité, že zaměstnanci přednáší odborné předměty na VŠE. Přestože se dlouhodobě mluví o úpadku českého školství, stále na vysoké škole nemůže učit kde kdo. Je to zkrátka konkrétní důkaz, že v Alze pracují přední odborníci v oboru.

A právě na odborníky Alza vsází na sociálních sítích. Osobnosti, alespoň podle nás, propůjčují příspěvkům vážnost, autoritu a konkrétní tvář. Na facebookové stránce We Are Alza byly nejvýraznější dvě jména – Tomáš Havryluk (jméno jsme objevili v 8 příspěvcích) a Marek Premus (dokonce v 13 postech). V příspěvcích byli jmenovaní i další představitelé vedení Alzy. Namátkou například Jiří Ponrt, Vladimír Dědek nebo Petr Bena. 

Mediální obraz dokreslují příspěvky, které ukazují, že se v Alze věnují dobročinným akcím. Společnost spolupracuje například s Klubem nemocných cystickou fibrózou, věnovala milion korun Nadačnímu fondu pro předčasně narozené děti a zaměstnanci chodí darovat krev.

Alza - podpora neziskových organizací

Docela nás překvapilo, že tento typ příspěvků je u fanoušků stránky We Are Alza velmi oblíbený. Hned 3 příspěvky z této kategorie najdete mezi TOP 20 nejúspěšnějšími posty (podle součtu reakcí, komentářů a sdílení).

Nedílnou součástí kariérní stránky We Are Alze je i hlavní postava společnosti. Zelený mimozemšťan. Ukřičený Alzák. Právě on se objevil v 31 vizuálech. A někdy dokonce i tam, kde bychom ho úplně neočekávali. Ale to je prostě Alzák. Vetře se i na perníčky.

Alza - perníčky

Alzák je ztělesnění značky. Není se čemu divit, že je výraznou tváří i na sociálních sítích. Překvapilo nás ale něco jiného. Vánoční video. Ztřeštěný mimozemšťan v něm dokázal 20 sekund působit mile. Nekřičel. Nerapoval. A dokonce ani nerozbíjel elektroniku, aby mohl záhy zakřičet „A máš to rozbitý!“. Bohužel mu sváteční chování vydrželo jen pár dní. Hned na Silvestra v dalším videu rozvibroval své hlasivky opět naplno.

Alza na LinkedInu

Profil na profesní sociální síti LinkedIn je podstatně silnější než kariérní stránka na Facebooku. Profil Alza.cz měl na konci analyzovaného období 10 694 folowerů. Dosahuje navíc zajímavého růstu. Během dubna (poslední analyzovaný měsíc) si připsal 274 folowerů. K tomu je dobré podotknout, že facebooková stránka We Are Alza získala 231 fanoušků za celý rok!

Podle dat to není náhoda.

Odborníci na sociální sítě z Alzy se asi rozhodli, že LinkedIn bude jejich hlavní sociální síť pro nábor. Během analyzovaného období updatovali status hned 247krát. Naproti tomu na Facebooku za stejnou dobu přidali jen 144 příspěvků. A navíc z těch 144 postů jich bylo méně než 1/3 unikátních. Ostatní 2/3 najdete i na sociální síti LinkedIn.

Jinými slovy. Na LinkedIn profilu Alza.cz je podstatně více obsahu než na facebookové stránce We Are Alza. A to je úplně opačný trend oproti tomu, jak vede populární sociální sítě například Česká pošta nebo ČEZ.

Na LinkedIn profilu Alza.cz nahlédnete více pod pokličku. Přesně tak, jak to slibovali správci facebookové stránky, když odkazovali na sociální síť LinkedIn.

Struktura příspěvků je ale přibližně stejná. Ve vizuálech dominuje Alzák, který se v postech objevil celkem 40krát. Často se v příspěvcích skloňují jména vedení – Marek Premus 20krát, Tomáš Havryluk 18krát a Petr Bena 12krát.

Analyzované posty na nás dělaly dojem, že Alza fandí inovacím, nechce být vnímaná jako korporát, zaměřuje se na efektivitu, podporuje dobročinné akce a neustále roste. A to výrazně. Sdělení směrem k followerům však vysílá ještě mnohem více.

A co upoutalo naši pozornost?

Z pohledu personalistiky nás hodně zaujala aplikace, díky které si několika kliknutími v telefonu domluvíte brigádu.

Alza - aplikace pro brigádníky

Post ukazuje, že vedení Alzy nemluví jen tak do větru. Odmítli korporátní zkostnatělost a vyvinuli aplikaci, která ulehčuje krátkodobé zaměstnávání. Změna je výhodná i pro lidi. Mohou si během chvilky zamluvit směnu, která jim vyhovuje. A peníze hned po práci také nenabízí všude.

Když jsme analyzovali jednotlivé příspěvky, zaujalo nás hlášení ve stylu Andreje Babiše.

Alza - hlášení úspěchů

Pravděpodobně to je efektivní způsob, jak informovat fanoušky o změnách a novinkách uvnitř společnosti. Souhrn relativně hodně informací na jednom místě, aby byl člověk v obraze. A pokud ho zajímá něco podrobněji, může kliknout na link a dozvědět se více. Někteří uživatelé si navíc mohou všimnout podobnosti s pondělním hlášením Andreje Babiše na Facebooku, což aspoň nás docela pobavilo.

Líbila se nám i modifikace legendárního náborového plakátu „We want you“.

Alza - inzerát

Hlavní sdělení na obrázku je vtipné a jednoduché. Dominantním prvkem je Alzák, od kterého se pozornost přesune ke komiksové bublině a hned pod ní je název poptávané pozice. Kdyby byl Alzák vlevo a bublina vpravo, domníváme se, že by příspěvek nefungoval tak dobře.

Praktické se nám zdá i označení osob v textu příspěvku. Kandidát od prvního okamžiku ví, s kým bude spolupracovat a na koho se obrátit. Ani k pohovoru si navíc nebude muset zjišťovat informace přes Google. Prostě klikne a dozví se vše potřebné během několika sekund.

Osobitým způsobem Alza informovala na LinkedInu i na Facebooku o tom, že jejich kladenská pobočka je plně pet friendly.

Alza - petfriendly

Na obou sociálních sítích vzbudily příspěvky s šelmou velký ohlas. Na Facebooku to byl úplně nejúspěšnější příspěvek (z hlediska reakcí, komentářů a sdílení) a na LinkedInu mu patřilo druhé místo (z hlediska reakcí a komentářů).

Sranda prostě musí být, i kdyby na chleba (nebo elektroniku z Alzy) nebylo.

Co říct závěrem?

Alza na sociálních sítích válí. Hlavně na LinkedInu se jí daří opravdu nadprůměrně. Minimálně v jejím případě platí rovnice víc relevantních postů = více followerů. Myslíme si, že hodně plusových bodů na sociálních sítí Alza získává hlavně díky svému postavení. Během let se vypracovala v něco víc než „jen“ veleúspěšný e-shop. Přináší do České republiky plno inovací a posouvá digitální oblast o kousek blíž světovému (nad)standardu, a proto je zajímavá nejen pro odborníky z oboru. Lidé se prostě chtějí inspirovat a sledovat trendy. Zvláště na LinkedInu.

Dobře podle nás funguje i to, že Alza do popředí staví úspěšné osobnosti, které ve firmě pracují. Není potom pro uživatele, kandidáty ani širokou veřejnost jen velkou beztvarou společností. Každé oddělní má velice výrazného člověka, který reprezentuje část společnosti na sociálních sítích.

Nedílnou součástí komunikace je i humor, který najdete na LinkedIn profilu Alza.cz i facebookové stránce We Are Alza. Není ho sice tolik jako na „prodejní“ facebookové stránce Alza.cz, kde správci bleskově reagují na aktuální dění v České republice, ale i tak je to příjemné zpestření.

Malinko nás překvapilo, že Alza zveřejňuje podstatně méně příspěvků na Facebooku než na LinkedInu. Je pochopitelné, že nechtějí všechen obsah jen překlápět z jedné sociální sítě na druhou. Ale podle nás mají v Alze dostatek informací, které by mohly potenciální kandidáty o práci zajímat. Ve většině případů se navíc stačí podívat na informaci z jiného úhlu pohledu a už máte námět na další příspěvek na sociální sítě. Jinými slovy. Nedostatek materiálu asi není důvodem, proč se v Alze pro tuhle strategii rozhodli.  

 

 

Poznámka k analýze:

Analyzovaná data se vztahují k období od 1. 5. 2018 do 30. 4. 2019.

V analýze jsme se zabývali facebookovou stránkou We Are Alza a LinkedIn profilem Alza.cz. Pro lepší pochopení kontextu a trendů jsme použili i některá data, která se vztahují facebookové stránce Alza.cz, Lidl Česká republika a Mall.cz.

Další novinky

 novinka - sintera.cz

73 % mileniálů si našlo poslední pracovní pozici přes sociální sítě

celá zpráva
 novinka - sintera.cz

Jak vybrat správného člověka na správu náborových sociálních sítí?

celá zpráva
 novinka - sintera.cz

Obsah na firemní sociální sítě určené k náboru už máte. Stačí ho upravit a použít

celá zpráva
 novinka - sintera.cz

Sociální sítě k náboru zaměstnanců. Jaká rozhodnutí musíte udělat, abyste uspěli?

celá zpráva