Zveřejněno 25.06.2019
Facebooková stránka společnosti ArcelorMittal, která poprvé spatřila světlo světa 31. března 2015, má aktuálně přes 4 650 fanoušků. A to není zanedbatelné číslo. Naopak. V oblasti B2B firem je to solidní výsledek. O trochu méně sympatizantů má metalurgická firma na profesní síti LinkedIn, kde ji sleduje přes 1 050 uživatelů, ale i to je na české poměry zajímavá hodnota.
Nárůst fanoušků na Facebookové stránce ArcelorMittal Ostrava byl v průběhu roku více méně rovnoměrný. Jenom v období od 16. října do 5. listopadu 2018 jsme zaznamenali výrazný výkyv, během kterého stránce společnosti přibylo 333 fanoušků. Podle nás to nebylo způsobeno příspěvky, protože ty se v popisovaném období žádným zásadním způsobem neodlišovaly od ostatních postů v průběhu roku. Nárůst tak pravděpodobně zapříčinila propagace, nebo nějaký vnější vliv.
A co nás na facebookové stránce ArcelorMittalu Ostrava zaujalo po obsahové stránce?
Rozhodně nádherné fotografie.
Společnost ArcelorMittal Ostrava si správně uvědomila svoji výjimečnost. Podobné fotografie nemůže na sociální sítě dát kdekdo (respektive může, ale asi nebudou unikátní). Rozžhavená ocel na fanouška facebookové stránky z monitoru doslova září. Obrovské kotle a kilometry trubek jsou ohromující. A monumentální stavby si prostě musí získat pozornost.
Některé fotografie s rozžhavenou ocelí se dokonce podobají scénám z úspěšného filmu Hobit.
Ale zajímavých fotografií najdete na facebookové stránce ArcelorMittalu Ostrava podstatně více. Například milovníci technologií jistě ocení fotografie různorodých strojů určených k recyklaci. Podobné skvosty kolikrát nejsou k vidění ani v Národním technickém muzeu v Praze.
Přitom si troufáme tvrdit, že technicky zaměřené lidi musí podobné snímky fascinovat.
Facebooková stránka ArcelorMittalu Ostrava nabízí i plno autentických historických svědectví, pro která se běžně musí do archivu. Správci sociálních sítích si ale dali práci a připravili pro své fanoušky hned několik exkluzivních příspěvků, které přibližují důležité události a dobovou atmosféru. Někdy prostřednictvím dobových periodik, jindy skrze historické fotografie.
Obdobný typ příspěvků by na sociálních sítích u společností, které fungují dlouhodobě, rozhodně neměl chybět. Příspěvky v tomto duchu podtrhují stabilitu společnosti. Sice se v průběhu let měnili majitelé, ale huť zůstává. V ideálním případě se navíc v závodě vystřídalo i několik generací zaměstnanců, kteří si nad podobným postem mohou společně zavzpomínat.
Příspěvky navíc zaznamenávají postupný rozvoj společnosti. V průběhu let zpravidla dochází k různým úpravám, výstavbám a modernizacím. Je škoda nevyužít dostupných materiálů a nepřipomenout, jak velký posun firma během let udělala.
Najednou zjistíte, že nemusíte psát stále se opakující (a nicneříkající) klišé: „Jsme úspěšná firma, která na trhu působí od roku XY a od té doby prošla dynamickým rozvojem.“ Na sociálních sítích máte příležitost ukázat konkrétní změny. A byla by škoda tuhle možnost nevyužít. Sociální sítě jsou totiž skvělý nástroj, který se dá použít, mimo jiné, k budování vztahu se zaměstnanci i širokou veřejností.
Příspěvky o historii mají i mnoho dalších výhod. Většinou si totiž můžete posty připravit dopředu a mít je schované jako „konzervu“ na „horší časy“.
Co tím myslíme?
Není dobré nechat sociální sítě delší dobu bez příspěvků. Na druhou stranu se v průběhu roku občas stanou věci, které znemožňují tvorbu dalších postů. A je jedno, jestli správce sociálních sítí musí řešit nějakou jinou zapeklitou situaci, je na nemocenské nebo se zrovna chystá na 3týdenní dovolenou.
Dřív nebo později se vždycky něco najde a naruší to publikační plán, proto je dobré mít v šuplíku připravených několik příspěvků, které můžete kdykoliv využít.
Tvorba příspěvků o historii firmy, obce a okolí se sice může zdát na první pohled poměrně časově náročná, ale nemusí to tak být. Stačí si zjistit data důležitých událostí a vyrazit na sběr informací. Některé společnosti mají vlastní archiv. Někdy dokonce stačí jenom oslovit zaměstnance, kteří sami přinesou zajímavé fotografie, a když budete mít štěstí, přidají k nim i zajímavý příběh. Anebo se prostě vydáte do knihovny, kde mají archiv výtisků regionálního periodika.
Jakmile narazíte na zajímavý materiál, zjistíte, že si můžete připravit do zásoby hned pět (10,15 nebo dokonce i 20) příspěvků.
A jestli se chcete inspirovat, jak by mohly příspěvky o historii vypadat, koukněte se na facebookovou stránku ArcelorMittalu. Podle nás to dělají dobře.
Facebookové příspěvky, o kterých jsme až doposud psali, jsme zařadili do kategorie s názvem Informativní příspěvky. Kromě už zmíněných, sem patří ještě posty o recyklaci materiálu, životním prostředí a bezpečnosti, které spojuje informativní charakter.
Základním stavebním kamenem těchto příspěvků jsou často čísla a statistiky. Někdy také vysvětlení, jak konkrétní věc funguje.
Na Facebooku jsme do této kategorie obsahu zařadili hned 102 z celkových 180 analyzovaných příspěvků. Je to tedy výrazná část obsahu.
Druhou kategorii obsahu jsme pojmenovali Dobročinné akce a zařadili jsme do ní 43 příspěvků. Celkem 25 příspěvků je věnováno akci s názvem Tanec pro život. Je zajímavé, že tanec nerozpohyboval „jen“ lidi, kteří chtěli na hudebních akcích pomoci dobré věci. Akce rozpohybovala i facebookovou stránku ArcelorMittalu Ostrava. V sérii příspěvků o Tanci pro život jsme našli hned 16 videí.
V dalších postech zařazených do kategorie s názvem Dobročinné akce většinou uvidíte zaměstnance ArcelorMittalu Ostrava, jak pomáhají vybraným organizacím.
V analyzovaném období najdete v příspěvcích také soutěže, kterých jsme zaznamenali sedm. Postů o kulturních akcích jsme našli pět a příspěvky o aktivitách zaměstnanců jsme na facebookové stránce ArcelorMittalu Ostrava objevili čtyři.
Trochu nečekaně jsme narazili jen na 12 příspěvků, které nějakým způsobem souvisí s náborem. A to je podle nás škoda.
Proč?
Protože podle nás nevyužívají potenciál sociálních sítí na 100 %.
V ArcelorMittalu Ostrava dokázali od roku 2015 postupnými kroky vybudovat na sociální síti fungující firemní stránku s velkým počtem fanoušků. Mix příspěvků je pro cílovou skupinu bezesporu zajímavý. Posty likujou, komentují a sdílí.
Nicméně. Společnosti to do značné míry přináší „jen“ budování vztahů s fanoušky facebookové stránky ArcelorMittal Ostrava.
Kdyby dokázali lépe komunikovat, jaké všechny profese ve společnosti potřebují, jaký byl kariérní postup konkrétních zaměstnanců, jaké mají pracovníci benefity, jaká je firemní kultura, a čím se baví zaměstnanci ve volném čase, mohli by tím lépe oslovit potenciální zájemce o práci v hutích.
Podobně to dělá například ŠKODA AUTO nebo Magna Liberec.
A že by to fungovalo i v hutním průmyslu lze doložit na starších příspěvcích ArcelorMittalu Ostrava, které jsme bohužel našli jen čtyři.
V komentářích je vidět pozitivní energie, kterou příspěvek vyvolal.
Spolupracovníky evidentně zajímá, co dělají jejich kolegové. A potenciální zájemci o práci mohou vidět, kdo vlastně ve společnosti pracuje. Už to nebudou „jen“ anonymní technici, elektrikáři nebo třeba nástrojáři. Budou to lidé s příběhem, se kterými se může potenciální kandidát ztotožnit.
Abychom to shrnuli. Společnost ArcelorMittal Ostrava si vede na Facebooku velmi dobře, přesto podle nás zatím nedokázala využít potenciál sociální sítě naplno. Prostor ke zlepšení vidíme hlavně v lepším využití sociální sítě k náboru nových zaměstnanců. ArcelorMittal Ostrava má totiž na své facebookové stránce nadstandardní fanouškovskou základnu, kterou ji mohou konkurenti jenom závidět, proto by byla škoda ji nevyužít k náboru. Na facebookové stránce navíc najdete i velice kvalitní obsah. Informativní články a unikátní fotografie z oblasti metalurgie nás doslova očarovaly. Rozhodně je doporučujeme k inspiraci.
Doposud jsme psali hlavně o Facebooku, ale analyzovali jsme i LinkedIn profil ArcelorMittal Ostrava. A co jsme na něm objevili? V podstatě to samé, co na firemní facebookové stránce.
Celkem 98 příspěvků na LinkedInu bylo zcela identických s příspěvky na Facebooku. Dalších 6 postů bylo velice podobných. V podstatě bylo pozměněných jen několik slov, případně nějaká věta. A pouze 15 příspěvků bylo unikátních.
Právě kvůli těmto jedinečným příspěvkům jsme museli vytvořit ještě jednu kategorii obsahu, kterou jsme pojmenovali Konference a úspěchy ve společnosti. Zařadili jsme do ní pět příspěvků. A jeden z nich byl dokonce úplně nejúspěšnější z hlediska získaných liků a komentářů.
Druhý nejúspěšnější post v analyzovaném období reaguje na Mezinárodní den žen. A podle nás je příspěvek dobře napsaný. V některých firmách totiž dávají v tento významný den na sociální sítě pouze nějaký nic neříkající obrázek s květinou, který je v lepším případě doplněný o několik vlídných slov.
V ArcelorMittalu Ostrava fotografií ukázali několik zaměstnankyň a v textu zmínili, že jich ve firmě pracuje mnohem víc. Zdůraznili navíc, že nezastávají jen kancelářské profese. Zároveň přidali i vysvětlení, že už práce v hutích často není až zas tak fyzicky náročná, protože lidem často usnadňují práci moderních technologie.
Není to tedy „jen“ poděkování současným pracovnicím. Příspěvek je zároveň signálem směrem k potenciálním kandidátkám, kterým nenápadně říká: „Nemusíte se bát. Už nás tu pracuje přes 800. Práci zvládáme, protože už není tak fyzicky náročná jako dřív. Klidně se můžete také přidat.“
Rozebrat by se dalo určitě i více příspěvků, ale místa už je málo, proto je čas na závěrečné shrnutí.
ArcelorMittal Ostrava má na LinkedInu podstatně menší základnu sledujících uživatelů (followerů) než na Facebooku. A to je jeden z důvodů, proč mají příspěvky na LinkedInu méně reakcí a komentářů než na populárnější sociální síti Facebook. Nicméně. Není to nic divného. Je to spíše obecný trend, protože Facebook je mezi lidmi v České republice stále populárnější než sociální síť LinkedIn.
Obsah je na obou sociálních sítích velmi podobný. Na LinkedIn profilu ArcelorMittalu Ostrava nenajdete soutěže, je tam oproti facebookové stránce méně příspěvků o dobročinných a kulturních akcích, ale zase na něm najdete třeba informace o konferencích a úspěších firmy. Správci sociálních sítí ArcelorMittalu Ostrava pravděpodobně vnímají, že na LinkedInu mají větší šanci na úspěch serióznější příspěvky, které uživatele spíše informují a vzdělávají.
Poznámka k analýze:
Analyzovali jsme facebookovou stránku ArcelorMittal Ostrava a LinkedIn profil ArcelorMittal Ostrava.
Data se vztahují k období od 19. 6. 2018 do 19. 6. 2019.
Social Media