Zveřejněno 17.07.2019
Ono se řekne založit si sociální sítě a dělat prostřednictvím nich nábor zaměstnanců. Ale jak začít? V Česku existuje hodně B2B společností, které mají často jen několik málo zákazníků. Většinou nemají vlastní marketingové oddělení. Vyrábí produkty pro automotive, které nejsou příliš fotogenické. A navíc nemohou ukazovat ani interní pracoviště.
Situace je potom taková, že sice někdo na personálním oddělení tuší o sociálních sítích a jejich přínosu pro nábor zaměstnanců, ale nikdo neví, jak založení sítí ve firmě prosadit.
A to je teprve první krok. Potom se objeví celá řada dalších problémů.
Určitě se během procesu zakládání sociálních sítí objeví i celá řada dalších nesnází a zádrhelů, ale budeme se teď bavit jen o třech zmíněných.
Vedení sociálních sítí není tak snadné, jak by se na první pohled mohlo zdát. Obnáší to focení, práci s grafickými programy, psaní textů, plánování příspěvků, analýzu sociálních sítí a mnoho dalších činností, o kterých laik vůbec neví. Zkrátka. Rozhodně to nezvládne každý.
V ideálním případě byste měli mít celý tým lidí – copywritera (textaře), fotografa, marketéra a analytika. Další variantou je sehnat extrémně šikovného člověka, který zvládne zajistit vše sám, nebo s pomocí externího konzultanta.
Ale takových lidí moc není. A pokud jsou, pracují spíše pro B2C společnosti, protože je to pro ně snazší. A to hned z několika důvodů. Mají k dispozici produkt, který mohou na sociálních sítích prezentovat. Není problém se s někým poradit, protože sociální sítě pro B2C dělá spousta lidí. A navíc B2C společnosti se většinou zaměřují na mnohem větší cílovou skupinu, proto mohou dosahovat „lepších“ výsledků.
V B2B společnostech správcům sociálních sítí většinou nikdo nedokáže moc poradit. A kromě toho musí ještě svou práci neustále obhajovat, protože nedosahují stejného počtu fanoušků (liků, komentářů a sdílení atd.) jako B2C.
Přitom vysvětlení je zcela evidentní.
Cílová skupina B2B společností je podstatně menší. Je omezená dojezdovou vzdáleností, profesní specializací a životní situací, proto musí být počet sledujících uživatelů logicky menší. Je ale důležité si uvědomit, že pravděpodobně neexistuje jiný HR nástroj, kterým byste mohli hromadně a dlouhodobě oslovovat tisíce potenciálních zaměstnanců.
Jestli chcete do B2B společnosti získat šikovného správce sociálních sítí, měli byste být schopni ho dostatečně motivovat. Vysvětlit mu, že i v B2B firmě je spousta věcí, které lze komunikovat cílové skupině. Poukázat na to, že si uvědomujete složitou situaci, ale že společně chcete najít řešení, protože vnímáte potenciál sociálních sítí pro HR oblast. A zároveň byste měli budoucího správce sociálních sítí ujistit, že mu umožníte konzultovat vzniklé problémy s odborníky.
Začít se sociálními sítěmi rozhodně není lehké. Na druhou stranu. Dnes je ideální doba. I v České republice už existuje celá řada B2B společností, které sociální sítě k náboru úspěšně používají. Od nich se dá inspirovat. Nemusíte složitě prošlapovat cestu. Prostě se podíváte, co funguje a přizpůsobíte to vlastním potřebám.
Do budoucna se navíc bez sociálních sítí neobejdete. Ještě v 90. letech mělo vlastní webové stránky jen několik málo společností. V současné době je mají všichni. Nikdo nezpochybňuje jejich důležitost. A pomalu přichází doba, kdy budou standardem i sociální sítě.
Buďte mezi prvními a staňte se dominantním hráčem na trhu.
Social Media